Bakir Izetbegović je i dalje fatalno opsjednut Srbijom i pokoran Beogradu
Tako i napad na gospodara života i smrti u Srbiji nema u zbilji značenje ataka na običnog čovjeka. Latini imaju izreku: “Verba volens, scripta, manent”, što bi značilo “Riječi lete, ono što je zapisano ostaje”, ili kad slobodnije prevedemo na suvremeni jezik svakidašnjice “Dajte djela, a ne riječi!” Doista, običnom bošnjačkom puku od blizu pedeset tisuća nazočnih na komemoraciji u Srebrenici dozlogrdile su prazne, lažne i neiskrene riječi lošeg glumca Aleksandra Vučića. I kad je taj dvoličnjak i licemjer pomislio da je na perfektan način odigrao svoju glumačku ulogu prigodom komemoracije, lijući lažne, krokodilske suze, uslijedio je odgovor iz mase ozlojeđenih i revoltiranih običnih ljudi. Reagirali su spontano i prirodno na srbijanski bezobrazni izazov i otvorenu provokaciju samim činom dolaska na skup čovjeka koji je samo nekoliko dana prije toga opetovano negirao da su Srbi u Srebrenici učinili genocid, a skupa sa četničkim vojvodom i predsjednikom Srbije Tomislavom Nikolićem je uz pomoć Rusa blokirao usvajanje britanske Rezolucije pred vijećem UN-a. I dva dana poslije događaja u Srebrenici u Beogradu, ali čak i među nekim jugofilnim i srbofilnim političkim krugovima u Sarajevu i Zagrebu ne prestaje verbalna tirada na račun napadača i nemoralno i bestijalno oplakivanje umjetne “žrtve” Aleksandra Vučića. Ne zna se tko više prednjači u tom pokušaju obrane neobranjivog bijednika i moralne nakaze Vučića. Počev od gotovo svih beogradskih medija koji su kao po vojničkoj zapovijedi skočili zajedničkim snagama sa plasiranjem priča o pripremanom, planiranom i organiziranom “atentatu” na srbijanskog premijera, te preko kroničnih beogradskih udvorica hrvatskog premijera Zorana Milanovića i ministrice vanjskih poslova Vesne Pusić, sve zaključno sa liderom bošnjačke stranke SDA iz Sarajeva i vodećim muslimanskim političarom Bakirom Izetbegovićem. Nikome od njih ne može biti izlika za ovakva nakaradna stajališta ni službeno prosvjedovanje veleposlanstava SAD i Njemačke. Oni su to učinili sukladno diplomatskoj ustaljenoj praksi, neovisno od toga što privatno doista misle o samom Vučiću. Uostalom, to je sastavni dio diplomatskog protokola i iskazi diplomata iz reda velikih sila imaju drugu vrstu specifične težine. Ali, izjave političara iz redova hrvatskog i bošnjačkog naroda, izravno pogođenih žrtava srpske ratne agresije promatraju se i tretiraju na posve drugačiji način.
Iz ovoga iskaza jednog sarajevskog muslimana Dževada Galijaševića, razvidno je kako su logičkim povezivanjem činjenica muslimanski političari iz vremena komunizma, učlanjeni sad u SDA bili od 1945 – 1990. samo nevješto skriveni srbofili. Bakir Izetbegović pripada relativno mlađoj generaciji, ali je na tragu te iste političke i duhovne matrice koja je posve suprotna stvarnom nacionalnom biću, karakteru, temperamentu i općenito mentalnom sklopu bosanskih muslimana. Te spomenute odrednice muslimanskog čovjeka iz Bosne i Hercegovine i genetski i strukturalno u svakom pogledu pripadaju hrvatskom nacionalnom korpusu, a ne srpskom kako to tvrdoglavo i bezuspješno već dvadeset pet godina političkim nasiljem Bošnjacima nameću njihovi politički lideri. Stoga i ne čudi Izetbegovićev ulizivački i sramni odgovor Vučiću i Beogradu kako je on “osobno posramljen divljačkim napadom huligana u Srebrenici.” Koliko god se on kao srpski sluga trudio iz petnih žila da ulagivanjem i vlastitim poniženjem pred Vučićem odobrovolji službenu Srbiju, ova samo što nije i na takvo udvoričko pismo putem Vučićevih medija odgovorila skoro traženjem raspisivanja međunarodne tjeralice za samim Bakirom Izetbegovićem. Srbi ga danas imenuju organizatorom pokušaja ubojstva Aleksandra Vučića. Jer, Srbijanci nimalo ne cijene svoga slugu, revnosnoga posrbicu Bakira, koji se srdito zna okomiti na Hrvate u BiH kad Dragan Čović u ime HDZ-a, kao vodeće stranke Hrvata BiH-a pokreće pitanje stvaranja hrvatskog entiteta i postavlja pitanje neravnopravnog statusa Hrvata u Federaciji sa Bošnjacima. S druge strane, vrlo je servilan i ponizan pred Srbima. Tek formalno, reda radi verbalno priprijeti Dodiku da neće dopustiti eventualno odvajanje RS-a i njezino pripajanje Srbiji, ali u praksi, niti on, niti bilo tko od muslimanskih političara ne čini ništa konkretno da takozvanu Republiku Srpsku uz moguću političku potporu i logostiku Zapada, recimo, ukine kao zasebni entitet. To mu, jasno je, ne pada na pamet. Njegove otrovne strijele usmjerene su samo prema Hrvatima, prvom i jedinom autohtonom narodu u BiH, narodu koji je pomogao Bošnjacima na referendumu 1992. da se uopće i izglasa neovisnost države i narodu koji je dao odlučujući obol u vojnoj obrani BiH od velikosrpske agresije. Hrvatska je skrbila u jednom trenutku o životima milijun prognanika iz BiH, među kojima je bilo najviše muslimana. Istodobno, preko teritorija Hrvatske u Bosnu i Hercegovinu je išlo i naoružanje, odjeća i obuća, hrana i lijekovi za potrebe Armije BiH pod kontrolom muslimanske Vlade u Sarajevu. Osim što su u Sarajevu i njegovoj okolici ratovali protiv Srba, muslimani osim 1995. pomognuti trupama hrvatske vojske i HVO-a u Unsko – Sanskom kantonu nisu vodili nigdje više niti jednu ozbiljniju borbu protiv Srba.
Koliki su bili razmjeri muslimanske prijeratne fascinacije Srbima i Srbijom, zorno pokazuje slika prijeratnog Sarajeva koje je u združenoj muslimansko – srpskoj euforiji klicalo nogometnom trijumfu beogradske Crvene zvezde u finalu Kupa šampiona protiv francuskoga Olimpiquea. Slavlje u Sarajevu u pojedinim trenucima je nadmašilo i proslave toga uspjeha Zvezde, kluba simbola velikosrpstva, koje su se tad odvijale u Podgorici ili u samom Beogradu. Naravno, i u godinama prije rata sve je imalo svoju predigru. Tko god je koncem osamdesetih služio vojni rok u tadašnjoj JNA mogao je osjetiti zbližavanje Srba i bosanskih muslimana koje je uvijek išlo na štetu muslimana, ali oni, tada opčinjeni Srbijom, toga nisu bili svjesni. To će postati vrlo brzo u proljeće 1992. izbijanjem rata. Sjećam se iz vojske jednog velikosrpski orijentiranog muslimana iz Sarajeva Nazifa Kurtovića. Imao sam grdne probleme s njim, jer nikako nije volio Hrvate. Posudio bih mu novac jer ga nije imao, ali posuđeno je kao nezahvalnik, uz ljutnju i bijes vraćao sa velikim zakašnjenjem. Onda je jednom prigodom spomenuti Kurtović izazvao i tuču sa jednim riječkim Hrvatom Igorom Glavičićem, te je kao vinovnik napada i odgovarao. Sa skupinom Srba i još nekoliko sarajevskih muslimana, pri vojničkom izlasku u grad u kavani bi Nazif pjevao četničke pjesme i time provocirao fizičke sukobe sa civilima u lokalu koji nisu htjeli slušati tu vrstu glazbe. Onda je uredovalo gradsko poglavarstvo Pule koje je zbog izgreda u režiji srpskih i muslimanskih četnika kaznilo sve mornare grada Pule privremenom zabranom ulaska u taj lokal, temeljito polupan i razbijen, jer su spomenuti orgijali i četnikovali još i u pijanom stanju. Kakav je bio epilog? Srbi su u stroju samo ukoreni, a zaluđeni muslimanski posrbica Nazif je žestoko ispaštao jer je ocijenjen kao kolovođa te je otišao u vojni zatvor. Eto, jedna muslimanska posrbica je tako dobila konkretnu poduku.
Bosanski muslimani nisu sami krivi za svoju duhovnu asimilaciju u jugoslavenstvo i manje ili više pritajenu srbofiliju. Jer, netom nakon Drugog svjetskog rata brojna muslimanska inteligencija u Sarajevu i BiH je prognana. Mnogi školovani i društveno utjecajni muslimani su iz ideoloških razloga i privrženosti hrvatskoj nacionalnoj ideji uhićivani, osuđivani na dugogodišnje robije, neki su u znak združene komunističko – četničke odmazde u FNRJ i SFRJ i ubijani. Mnogi su zbog prohrvatskih ideja ostajali i bez posla i bez krova nad glavom. Sve je to uvjetovalo da pod teškom političkom prisilom i ucjenom Titovog režima i njegovih velikosrpskih suradnika među srbijanskim komunistima, mnogi muslimani u strahu za goli život i egzistenciju vremenom prihvate jugoslavenske i velikosrpske programe. Oni su očito pomislili da će Jugoslavija biti vječna, kao i srpska tiranija u njoj, te su se najprije nevoljko, a potom i po inerciji priklanjali onome tko je bio politički najjači tada, a to su u SFRJ bili nedvojbeno Srbi. Međutim, zapanjujuće je da i danas, čak i među oporbenim muslimanskim strankama u BiH ima dominantnih crta povlađivanju Srbima i Srbiji i poslije svih strahota i patnji koje su pretrpjeli od njih. Tako je bošnjačku stranku SDP, nasljednika saveza komunista godinama predvodio Zlatko Lagumdžija, školski drug i osobni prijatelj Borisa Tadića. I Lagumdžija važi za pritajenog srpskog igrača. U Demokratskoj fronti u kojoj nesretnik Željko Komšić samo izigrava klauna, glavnu riječ vode Reuf Bajrović i Emir Suljagić, obojica prosrpski opredijeljeni, posebice Suljagić. On se u BH medijima otvoreno očitovao kako je podrijetlom musliman iz Srbije. Onda nimalo ne začuđuje što srbijanski musliman Suljagić u pojedinim nastupima bez ikakve ograde ratom prijeti Hrvatima u BiH ukoliko hrvatski narod ustraje na traženju svojih prava kroz utemeljenje svoga entiteta. Ako Suljagić zastupa interese muslimanskih Srba, trebao je onda ostati u Srbiji i u Novom Pazaru se boriti za prava i interese tamošnjih muslimana. Isto vrijedi i za Bakira Izetbegovića, čiji se djed iz Srbije doselio u Posavinu, gdje je rođen njegov otac Alija. To važi i za Ejupa Ganića, Sandžakliju koji je u ratu na tenku jurišao na Hrvate Maglaja, za što ga je Ivo Josipović odlikovao lentom kneza Branimira kao čovjeka “zaslužnog za promicanje hrvatskih državnih interesa.” Ali, svoje sluganstvo Srbiji Bakir, kao i Alija nikad nije krio. Napokon, Fahrudin Radončić, lider muslimanske SBB je Bošnjak doseljen sa sjevera Crne Gore. On je i više nego prosrpski opredijeljen, a čak ga i u sarajevskom SDA smatraju i kroz tamošnje medije ocjenjuju kao srpskog agenta u BiH, jednako kao i spominjanog političkog analitičara iz Sarajeva Dževada Galijaševića.
Dragan Ilić
Dopisnik iz Beograda