Datum objave: 26. studeni 2015./Piše: Nada Landeka
Čemu služe zakoni u RH ako se ne primjenjuju u praksi i ako ne pružaju zaštitu građanima?
Sabor RH usvojio je u rujnu 2015. godine jednoglasno Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju, kojim zakonom je odlučeno o ništetnosti ugovora o kreditu sklopljenim sa nelegalnim kreditorima i o odgodi ovrhe. FINA i Zavod za mirovinsko osiguranje taj zakon ne primjenjuju!
Politička previranja u Hrvatskoj očigledno su orijentirana na vlast i fotelje. Posljednje vrijeme to je svakom građaninu sve jasnije. Svaki potez vlasti očigledno je usmjeren na dobivanje što više glasova birača, stoga se odluke pažljivo doziraju i tempiraju upravo u predizborno vrijeme. Tako su saborski zastupnici u rujnu 2015. godine jednoglasno usvojili Zakon o izmjeni i dopuni Zakona o potrošačkom kreditiranju, objavljen u Narodnim novinama br. 102 dana 22. rujna 2015. godine kojim su odlučili o konverziji švicarskog franka i o ništetnosti ugovora sklopljenih sa nelegalnim kreditorima i o posljedicama ništetnosti tih ugovora. Istim zakonom odlučeno je i o odgodi ovrhe do okončanja parničnog postupka. Zakon je stupio na snagu 30. rujna 2015. godine
ZAKONSKE ODREDBE O NIŠTETNOSTI UGOVORA O KREDITU SKLOPLJENOG SA NELEGALNIM KREDITORIMA (Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju)
„Članak 19.j (1) Ako je ugovor o kreditu sklopio vjerovnik, odnosno kreditni posrednik koji nema odobrenje za pružanje usluga potrošačkog kreditiranja, odnosno za posredovanje pri potrošačkom kreditiranju, ugovor je ništetan.
(2) U slučaju postojanja obveze vraćanja primljenog iz stavka 1. ovoga članka potrošač je na primljeni iznos dužan platiti kamate od dana pravomoćnosti odluke kojom se utvrđuje ništetnost.
Odgoda ovrhe
Članak 19.k (1) Ako se radi ostvarenja tražbine iz ugovora o kreditu s međunarodnim obilježjem vodi ovršni postupak protiv potrošača koji je podnio tužbu radi utvrđenja ništetnosti, sud će, na prijedlog ovršenika, odgoditi ovrhu do pravomoćnog okončanja postupka radi utvrđenja ništetnosti, ne ispitujući postojanje drugih zakonom propisanih pretpostavki o odgodi ovrhe na prijedlog ovršenika.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka ovrhovoditelj ne može uvjetovati odgodu ovrhe davanjem jamčevine.
(3) Prijedlog za odgodu ovrhe prema ovom Zakonu potrošač kao ovršenik može zatražiti neovisno od toga je li podnio prijedlog za odgodu ovrhe u ovršnom postupku koji je u tijeku na dan stupanja na snagu ovoga Zakona.“
Nakon raspuštanja Sabora RH građani su ostali kao ribe na suhom
Očigledno je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju zakon koji nije obvezujući za institucije u RH. Nedorečeni zakon čije odredbe se primjenjuje selektivno, svatko po svojoj vlastitoj volji i tumačenju nije zakon koji adekvatno pruža ustavnopravnu zaštitu građanima.
Posrednici i opunomoćenici nelegalnih RBA zadruga, odvjetnici Renata i Hinko Žerjav i nakon donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju, točnije dana 25. listopada 2015. godine, na FINU i u Zavod za mirovinsko osiguranje, kao i poslodavcima dužnika dostavili su Mjenična očitovanja uz Nalog radi zapljene sredstava s računa dužnika nelegalnih RBA austrijskih zadruga i Posojilnica ZILA i Posojilnica Bilčovs. Uz Mjenično očitovanje nije priložena ni međunarodna punomoć koja je propisana zakonom za zastupanje institucija izvan Republike Hrvatske.
Ministarstvo pravosuđa, a ni Ministarstvo financija nisu dali uputu FINI i ostalim institucijama na koji način da primjenjuju Zakon kojim su pružili određenu ustavno-pravnu zašitu građana i „spasili“ ih od ovrha za vrijeme vođenja kaznenog i parničnog postupka, pa FINA i HZMO svojevoljno i nadalje provode ovrhe po zakonima prije donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju, dok očajni građani zapravo niti ne znaju više kome se trebaju obratiti.
Nezakonitu provedbu ovrhe putem FINE očigledno nitko nije ovlašten spriječiti
Da cijela situacija bude teža i apsolutno nevjerovatna, akti koje opunomoćenici tih nelegalnih zadruga koriste za zapljenu novčanih sredstava sa računa u FINI i HZMO prema odredbama Zakona o obveznim odnosima su većinom u zastari, tj. datiraju iz 2004. godine pa su izgubili i svojstvo ovršnosti.
Ministarstvo financija i Ministarstvo pravosuđa HITNO moraju donijeti Pravilnik o primjeni Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju koji će dostaviti FINI i HZMO-u
Ministarstvo financija i Ministarstvo pravosuđa jednoglasni su u svojem odgovoru; Zakon se mora poštovati i primjenjivati, donešen je u svrhu zaštite ovršenika i kao takav se mora primjenjivati na sve ugovore o kreditu sklopljene sa nelegalnim kreditnim uredima i zadrugama, no uz svoje očitovanje nisu donijeli i Uputu/Pravilnik – kako i na koji način institucije trebaju primjenjivati zakon koji je na snazi od 30. rujna 2015. godine. Stoga se taj Zakon u FINI i HZMO niti ne primjenjuje.
Kako je Financijska agencija isključivo provedbeno tijelo ista ne donosi nikakve odluke po prijedlogu ovršenika. Napominjemo da FINA ne provodi postupak ovrhe niti je ovlaštena donositi bilo kakve odluke kojima se utječe na tijek ovršnog postupka ili prava stranaka u tom postupku. FINA je ovlaštena i dužna izvršavati osnove za plaćanje a za sve ostalo, pogotovo za vođenje ovršnog postupka, određivanje i obustavu ovrhe nadležni su sudovi sukladno odredbama Ovršnog zakona, pred kojima ovršenik može zatražiti zaštitu svojih prava te FINA postupa sukladno odluci suda.“
Ovršenici koji su potražili zaštitu suda, istu već tjednima nisu dočekali. Kažu im da su zatrpani predmetima i da moraju čekati svoj red. U međuvremenu su računi građana, obrtnika, poduzetnika blokirani, novac zaplijenjen na posebnim računima FINE, a građani su apsolutno onemogućeni normalno živjeti i poslovati.
Čemu onda služi Zakon koji je donešen navodno radi zaštite ovršenika koji su ovršeni od strane nelegalnih kreditora, ako ih od ovrhe ne štiti?
Još gora je spoznaja da HZMO i FINA uopće nemaju niti saznanja da je takav Zakon donešen. Nemaju niti saznanja da je Ministarstvo pravosuđa donijelo internu uputu kojom se od svibnja 2015. godine zabranjuje isplata sredstava na račune odvjetnika.
„Ministarstvo pravosuđa Republike Hrvatske dostavilo je FINA-i mišljenje na temelju kojeg je, prema informacijama koje imamo, FINA izdala novi naputak prema kojem su dužne postupati sve podružnice FINA-e, a u kojem se navodi da će od 19.5.2015. Agencija postupati temeljem zahtjeva za izravnu naplatu, ako je u zahtjevu za izravnu naplatu kao račun na koji će se izvršiti isplata temeljem osnove za plaćanje, naznačen račun ovrhovoditelja iz osnove za plaćanje dostavljene na izravnu naplatu.
lznimno, uvažavajući mišljenje Ministarstva pravosuđa, Agencija će postupiti i po zahtjevu za izravnu naplatu u kojem je kao račun na koji će se izvršiti isplata temeljem osnove za plaćanje naznačen račun odvjetnika – punomoćnika ovrhovoditelja, samo u slučaju kada se zahtjev odnosi na isplatu troškova postupka i pod uvjetom da je uz zahtjev za izravnu naplatu dostavljena valjana punomoć (punomoć iz koje je razvidno da je ovrhovoditelj u konkretnom predmetu ovlastio punomoćnika da primi na svoj račun novčana sredstva koja se odnose na trošak, uz navođenje poslovnog broja i tijela koje je donijelo osnovu za plaćanje) u izvorniku ili ovjerenoj preslici.“ objavljeno je na stranici Hrvatske odvjetničke komore.
U ovoj pravnoj zbrci najteže je dužnicima. Njihov račun je blokiran, ali se sredstva ne isplaćuju na račun odvjetnika jer je Pravilnikom Ministarstva pravosuđa odlučeno da Agencija neće prosljeđivati novac na račun odvjetnika, a zaplijenjeni novac ne smiju niti proslijediti na račune nelegalnih zadruga izvan Hrvatske stoga novac ostaje zaplijenjen na posebnom računu FINE, dok netko ne odluči kako zapravo trebaju postupati.
U međuvremenu ovršenici obilaze FINU, sudove, razne inspekcije, ministarstva, a zaštite niodkud.
Tko se to zapravo poigrava sa živcima i strpljenjem građana?
I čemu u stvari služi zakon, ako institucije koje bi ga trebale primjenjivati isti zaobilaze i ne primjenjuju?
hop portal