INA d.d. ZAGREB, 1990.g. – 2016.g.
Od 1964. godine INA se razvila u veliku svjetsku kompaniju. Poslovala je sa 53 zemlje svijeta i bila uz bok velikih europskih naftnih kompanija – Shell, BP, OMV.
Odgovornost za ne donošenje razvojnih programa, poglavito energetske neovisnosti RH – domaća naftna polja, istraživanja u Siriji i Iranu, isključivo je na Vladi RH, Skupštini, Nadzornom odboru i Upravi INA-e.
Predsjednici Vlade RH: Gregurić, Šarinić, Valentić, Mateša, Račan, Sanader, Kosor, Milanović, Orešković, Plenković.
Ministri gospodarstva u Vladi RH: Štern, Porges, Čačić, Fižulić, Jurčić, Linić, Polančec, Vrdoljaka……
Predsjednici N.O. INA-e: Šarinić, Linić, Šuker, Polančec, Štern, S. Petrović, Vanđelić.
Generalni direktori i Predsjednici Uprave INA-e: Valentić, Gregurić, Kojaković, Štern, Dragičević, Geszti, Aldott.
STRANI PARTNERI I ULAGAČI U RH
16.01.1991. Predsjednik Tuđman primio američku delegaciju AMOCO – istraživanje Dinarida,
20.01.1991. Predstavnici Shell-a obišli 30 benzinskih postaja INA-e – poslovna suradnja,
13.03.1991. Prvi razgovori predstavnika INA-e i OMV-a,
20.06.1991. Osnivanje INA-OMV Projekti – zajednički nastup na europskom tržištu
03.04.1992. Osnivanje zajedničkog poduzeća INA-OMV Istra
07.01.1993. Potpisan sporazum INA-AIR BP – opskrba aviogorivom kupce AIR BP
25.06.1993. OMV IZRAŽAVA SPREMNOST DOKAPITALIZACIJE U RNR
- god. INA-AMOCO Potpisan Memorandum o istraživanju Dinarida
04.02.1996. BLED – delegacije INA-e i OMV-a: zajednički nastup, strategija razvoja
INA-e, modernizacija rafinerija, kupnja MOL ( INA 2,5 milijardi DEM –
MOL 1 milijarda DEM ),
20.03.1997. AIR BP predlaže INA-i Joint venture, kao najveći strani kupac GM-1 ( INA
Avioservisi primili priznanje međunarodne udruge IATA, za svjetsku
kvalitetu usluga i održavanja,
10.12.1997. SHELL prezentira plan razvoja u RH – 50 benzinskih postaja, vrijednost
ulaganja 70 milijuna $. Nakon 3 godine borbe sa administracijom ODLAZI
iz RH,
1996.-1998. Zajedničko istraživanje u SIRIJI – INA i američka kompanija Transglobal
Petroleum – procjena 80 milijuna tona nafte; INA RASKIDA UGOVOR i
U nagodbi plaća 2 milijuna $ penale,
25.02.1998. INA-MOL razmjena iskustava o procesu privatizacije,
28.10.1998. Osnivanje zajedničkog poduzeća INA-LUKOIL – LUK-INA likvidiran 2001.
19.08.1999. Mađarski naftaši obilaze RNS, u planu RNR i naftna polja RH,
INA-MOL
17.07.2003. Vlada RH – Jurčić, potpisuje Ugovor o prodaji 25%+1 dionica.
MOL prije plaćanja 505 milijuna $ ucjenjuje Vladu RH i dobiva upravljanje Financijama i Korporativno upravljanje te nove, dopredsjednik Uprave INA-e i Zamjenik predsjednika N.O. INA-e ( Geszti – Aldott ).
MOL je raspolagao povlaštenim informacijama, koje nije imao OMV ( U Siriji INA angažirala MOL-ovu tvrtku Geoinform, za izvođenje završnih elektrokarotažnih mjerenja ( kemijske, fizikalne i mehaničke karakteristike, sadržaj i vrsta fluida ).
Vlada RH potpisuje Ugovor za PARTNERSKI ODNOS s MOL-om, za kojeg se ne zna vlasnička struktura, osim da Mađarska Vlada raspolaže paketom dionica 25%+1 dionica. Danas MOL raspolaže sa 49,08% dionica INA-e, gdje je po informaciji HANF-e, MOL kupovao dionice mimo burze.
U 13 godina upravljanja INA-om, MOL nije izvršio osnovno iz Ugovora:
Modernizacija rafinerija u Sisku i Rijeci do 2009. godine – RNS i RNR,
INA lider na domaćem tržištu, BiH, Srbija, Kosovo, Crna Gora i Albanija,
Vrijednost kompanije smanjena za 23 %, a proizvodnja za 30 %,
Kapitalne investicije smanjene za 23% ( u MOL-u povećanje 33% ).
MOL nije ULOŽIO u INA d.d. ni kune, osim za kupovinu dionica i sticanja vlasništva, ukupno cca 9,5 milijardi kn.
Istovremeno je INAd.d. dizala kredite za modernizaciju rafinerija RNS i RNR, 210 milijuna eur 2010.g., 400 milijuna $ 2013.g. i 300 milijuna $ 2015.g.
MOL je kreditirao INA-u u par navrata po nepoznatim uvjetima.
GDJE SU SREDSTVA UTROŠENA?
GDJE BI DANAS BILA INA, A TIME I RH, DA JE PREDSJEDNIK TUĐMAN, 1996. GODINE USTRAJAO NA STRATEGIJI RAZVOJA INA-e SA PARTNEROM OMV – INA SREDNJEEUROPSKA KOMPANIJA, MODERNIZIRANE RAFINERIJE RNS I RNR, NA LONDONSKOJ BURZI 2000. GODINE, KUPNJA MOL-a, KONCESIJA AUTO-CESTE ZAGREB – DUBROVNIK, GRADNJA MARINA I HOTELA, LIDER NA TRŽIŠTIMA SLOVENIJE, BiH, SRBIJE, KOSOVA, CRNE GORE, ALBANIJE TE ŠIRENJE PREMA BALTIKU – POLJSKA NAFTNA KOMPANIJA.
ZAJEDNO SA AMERIČKIM KOMPANIJAMA ZAVRŠILI ISTRAŽIVANJA DINARIDA, SIRIJE, IRANA …..
Nikola Kovačević
HOP