DRŽAVNO ODVJETNIŠTVO REPUBLIKE HRVATSKE RUKU POD RUKU SA KRIMINALOM

0
5580
17.02.2014., Zagreb - U Saboru je odrzana sjednica Nacionalnog vijeca za pracenje provedbe Strategije suzbijanja korupcije. Dinko Cvitan, Mladen Bajic. Photo: Patrik Macek/PIXSELL

DRŽAVNO   ODVJETNIŠTVO

REPUBLIKE  HRVATSKE

RUKU  POD  RUKU  SA  KRIMINALOM

DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO   REPUBLIKE  HRVATSKE  i  HRVATSKO  PRAVOSUĐE su   dva lica  istog  novčića .

DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO   REPUBLIKE  HRVATSKE  uz  politički  dogovor sa strankama u  lokalnoj  upravi  i  samoupravi svojim  radom   štiti   KRIMINAL, a  pogotovo  štiti  kriminal  koji  se  odvija  sa  NEKRETNINAMA.

Da  pojasnim  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO   REPUBLIKE  HRVATSKE  je represivni  sustav  države  kojem  stoje  na  raspolaganju  kako  državni  resursi (novčana  sredstva)  tako  i  policijske  postaje  sa  svojim  istražiteljima  koji  po   nalogu OPĆINSKOG DRŽAVNOG  ODVJETNIŠTVA   REPUBLIKE HRVATSKE  provode  istražne  terenske  radnje  i  u  korist  i  za  korist  OPĆINSKOG DRŽAVNOG  ODVJETNIŠTVA  REPUBLIKE  HRVATSKE , pozivaju  stranke  na  obavijesni  razgovor, a  potom  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  REPUBLIKE  HRVATSKE   opetovano  poziva  stranke  u  svojstvu  svjedoka  ili osumnjičenika  na  obavijesni  ili  istražni   razgovor.

Zašto  ovo  navodim ?

Kada  se  radi  o  činjeničnom  kaznenom  djelu „TEŠKOJ  KRAĐI  VLASNIŠTVA“  tada  razgovor  nema  neke  osnove  već  isključivo pisani  dokument  u  svojstvu   činjeničnog  dokaza.

Umjesto  da  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO   REPUBLIKE  HRVATSKE  prikuplja  odnosno   istražuje   činjenične  pisane  dokumente  u  pravilu  optužnica  se  sačinjava  na  osnovu   „rekla – kazala“.  U  svezi  navedenog  obrazložit  ću predmet  broj :  N –DO-89/2015 (AJ/IL) od  dana  17. 08. 2015. godine  izdanog  od  OPĆINSKOG   DRŽAVNOG  ODVJETNIŠTVA  U  OSIJEKU  i  predmet  broj : KU-US-759/16  (IA/IA) koji  se  nalazi  kod gospođe  zamjenice  ravnateljice IVKE  ANDRIĆ  izdan  od  REPUBLIKE  HRVATSKE , DRŽAVNOG  ODVJETNIŠTVA  UREDA  ZA  SUZBIJANJE KORUPCIJE  I  ORGANIZIRANOG  KRIMINALA.

TEMA :

VRLO   UNOSAN  BIZNIS

PRODAJA  TUĐEG   VLASNIŠTVA

Bez  obzira  što  je  USTAVNI  POSTULAT  izrečen  u  članku   48. :

JAMČI  SE  PRAVO  VLASNIŠTVA

JAMČI  SE  PRAVO  NASLIJEĐIVANJA.

Navedeni  postulati  u   praksi  ne  egzistiraju , pogotovo  ne  egzistiraju  kada  je  povjeren  dužan  nadzor  nad   prometom  nekretnina  OPĆINSKIM   DRŽAVNIM  ODVJETNIŠTVIMA.

Jedan  od  predmeta „PRODAJE  TUĐEG  VLASNIŠTVA“  gdje  je  do  vrata   i  preko  vrata   upetljano   OPĆINSKO  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  U  OSIJEKU  je  broj : N –DO-89/2015 (AJ/IL) od  dana  17. 08. 2015. godine  .

Kada  je  vlasnik  nekretnine  prijavio   OPĆINSKOM  DRŽAVNOM  ODVJETNIŠTVU  U  OSIJEKU : krivotvorinu   javne  isprave (posjedovni  list) Područnog  ureda  za  katastar  Osijek  , DRŽAVNE  GEODETSKE  UPRAVE   REPUBLIKE  HRVATSKE i  tešku   krađu  vlasništva  ZAMJENIK  OPĆINSKE DRŽAVNE  ODVJETNICE  donosi  odluku  da  nema  osnove  za  „NAGODBU  OBEŠTEČENJA  KRAĐE  VLASNIŠTVA“  pri  tome  se  koristi OPĆINSKO  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  U OSIJEKU  čudnim  metodama  krivotvorenjem    iskaza  ZAMJENIKA  OPĆINSKE DRŽAVNE  ODVJETNICE.

Citiram  obrazloženje  gospodina ZAMJENIKA  OPĆINSKE DRŽAVNE  ODVJETNICE  u  Osijeku :

„Nakon  izjašnjavanja nadležnog tijela Središnjeg  ureda , Državne  geodetske  uprave , od  11. kolovoza 2015. godine, izvješćujemo Vas da  nema  uvjeta za  sklapanje nagodbe u  skladu  s  odredbom člana  186-a. Zakona  o  parničkom  postupku.“

Možda bi  navedena  formulacija  i  prošla  da   Središnji  ured DRŽAVNE  GEODETSKE  UPRAVE   REPUBLIKE  HRVATSKE  nije  poslao  očitovanje  o  samom  predmetu :

KLASA : UP-II-932-07/15-07/403

URBROJ : 541-03-04-01/5-15-2

Zagreb dana  19.08.2015. godine

Pogledaju li se  i  usporede  datumi  odluke  OPĆINSKOG  DRŽAVNOG  ODVJETNIŠTVA  broj : N –DO-89/2015 (AJ/IL) od  dana  17. 08. 2015. godine  i očitovanja  Središnjeg  ureda , DRŽAVNE  GEODETSKE  UPRAVE  REPUBLIKE  HRVATSKE   KLASA : UP-II-932-07/15-07/403  URBROJ : 541-03-04-01/5-15-2 , Zagreb dana  19.08.2015. godine  očito  je  da  je  očitovanje  Središnjeg  ureda DRŽAVNE  GEODETSKE  UPRAVE  REPUBLIKE  HRVATSKE  doneseno  dva  dana  poslije  nego  što  je  donesena odluka  OPĆINSKOG  DRŽAVNOG  ODVJETNIŠTVA  U  OSIJEKU, što  eksplicitno   znači  da  je   “odluka“ poslovni  broj : N –DO-89/2015 (AJ/IL) nepobitna  činjenica  „PRAVNA  KRIVOTVORINA“  i  to „ni  manje  , ni  više“  od  OPĆINSKOG  DRŽAVNOG  ODVJETNIŠTVA  U  OSIJEKU.  

Zašto  je   počinjena  „PRAVNA  KRIVOTVORINA“  očitovanja OPĆINSKOG  DRŽAVNOG  ODVJETNIŠTVA  U  OSIJEKU ?

Odgovor  je  vrlo  jednostavan OPĆINSKO  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  U  OSIJEKU   propustilo  je  provesti  povjereni  dužni  nadzor  nad   kupoprodajnim  ugovorima  gdje  je  lokalna  uprava  i  samouprava   GRAD  OSIJEK  po  ovlašteniku  potpisala  na  mjestu  prodavatelja kupoprodajni  ugovor  iz  domene   „prometa  nekretnine“ – prodaje  stambenih  jedinica,  stanova , a  OPĆINSKO  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  U  OSIJEKU  u  svojstvu  državnog  ovlaštenika  koji  vodi  računa  o  zakonitom  postupanju  na  kupoprodajni  ugovor  dao  je  svoju  suglasnost  o „ni štetnosti“ kupoprodajnog  ugovora   za  REPUBLIKU  HRVATSKU .

Javno  pravobranilaštvo   odnosno  pravni slijednik OPĆINSKO  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  U  OSIJEKU  dalo  je  suglasnost – odobrenje  na  prodaju   stambenih  jedinica – stanova  GRADU  OSIJEKU   a  pri  tome  GRAD  OSIJEK  nije  vlasnik  nekretnine  i  isključivo  pravo  potpisa  kupoprodajnog  ugovora ima   vlasnik  nekretnine.

Kako  je  kupoprodajni  ugovor  sklopljen  između  prodavatelja  GRADA  OSIJEKA   i  privatnog  kupca  pri  tome  potpis  propisno  ovjeren  i  dobivena  suglasnost  od  OPĆINSKOG  DRŽAVNOG  ODVJETNIŠTVA  U  OSIJEKU o „ni  štetnosti“ sklopljenog  ugovora  za  REPUBLIKU  HRVATSKU  stvorena  je  pogodna (zakonska)  isprava po  osnovu  koje  se  može  promijeniti  vlasnik  nekretnine odnosno  može  se  „LEGALIZIRATI“  krađa  vlasništva.

Prema  ZAKONU  O   ZEMLJIŠNIM  KNJIGAMA član  2. stav  2. glasi :

„Sve  što  je  sa  zemljištem trajno  spojeno na  površini ili ispod  nje u  pravnom je  smislu sastavni  dio zemljišta i  ako  zakonom nije drugačije  određeno , dijeli njegovu pravnu  sudbinu , pa  se sve  odredbe ovoga Zakona utvrđene glede zemljišta odnose i  na  to.“

  Zemljišnoknjižno stanje kao vanjski odraz

pravnog stanja nekretnine

Upisom stvarnih prava u zemljišne knjige nastaje jedno od osnovnih načela zemljišno-knjižnog prava, a to je načelo javnosti.

Takvim upisima stvarna prava na nekretninama se čine vidljivima svima i djeluju u odnosu na sve osobe. Pravni učinak publiciranja promjena glede stvarnih prava ostvaruje se upisom takve promjene u zemljišne knjige.

Iz publicitetne funkcije proizlazi oboriva presumpcija da je osoba upisana kao nositelj knjižnog prava zaista stvarni nositelj tih prava.

Direktna pravna posljedica takve presumpcije ogleda se u činjenici da onaj tko je upisan kao nositelj knjižnog prava ne treba ni na koji drugi način dokazivati da je nositelj tog prava, osim činjenicom da je upisan kao nositelj tog prava u zemljišne knjige. Onaj tko tvrdi suprotno dužan je to dokazati i na njemu leži teret dokaza.

Nadalje, onaj tko je nositelj stvarnog prava upisanog u zemljišnoj knjizi ovlašten je raspolagati tim pravom.

Na publicitetnoj funkciji upisa temelji se i zaštita povjerenja poštenih trećih osoba koje su postupale s povjerenjem u potpunost i istinitost  zemljišnoknjižnog stanja.

Zemljišnoknjižno stanje se smatra potpunim na način da se uzima kako su u zemljišnoj knjizi upisana sva prava koja postoje na određenoj nekretnini, odnosno da na toj nekretnini ne postoje prava koja nisu upisana.

Zemljišnoknjižno stanje se smatra istinitim kada se uzima da postoje upisana knjižna prava upravo u korist osobe koja je u zemljišnoj knjizi upisana kao njihov nositelj.

Presumpcije o istinitosti i potpunosti su oborive te je moguće dokazivati suprotno od onog upisanog u zemljišne knjige, ali samo ukoliko u odnosu na poštenog stjecatelja nisu nastupili pravni učinici publicitetne funkcije, a to je načelo zaštite povjerenja.

 

OPĆINSKO  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  U  OSIJEKU   propustilo  je  provesti  povjereni  dužni  nadzor  nad   kupoprodajnim  ugovorima  gdje  je  lokalna  uprava  i  samouprava   GRAD  OSIJEK  po  ovlašteniku  potpisan  je  na  mjestu  prodavatelja   u  kupoprodajnom  ugovoru  iz  domene   „prometa  nekretnine“ – prodaja  stambenih  jedinica,  stanova.  OPĆINSKO  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  U  OSIJEKU dalo  je u  svojstvu   ovlaštenika  REPUBLIKE  HRVATSKE  suglasnost o „ni štetnosti“  kupoprodajnih  ugovora za  REPUBLIKU  HRVATSKU  jer  OPĆINSKO  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  U  OSIJEKU nije   provjerilo  tko  je  VLASNIK   NEKRETNINE u zemljišno-knjižnom  ulošku  nego  je OPĆINSKO  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  U  OSIJEKU  vjerujući ovlašteniku  GRADA  OSIJEKA   donijelo   suglasnost  o „ni štetnosti“ kupoprodajnog  ugovora  za   REPUBLIKU  HRVATSKU   po  kojem  se  provodi  „TEŠKA  KRAĐA  VLASNIŠTVA“ , odnosno počinjeno je  teško  kazneno  djelo  od  strane  OPĆINSKOG  DRŽAVNOG  ODVJETNIŠTVA  U  OSIJEKU.

U  konkretnom  primjeru   radi  se  o neovlaštenoj  prodaji  petnaest (15)  stambenih  jedinica  što  eksplicitno  znači  da  je   OPĆINSKO  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  U  OSIJEKU  petnaest (15) puta   počinilo odnosno  ponovilo  jedno  te  isto  kazneno  djelo  „KRAĐA  PRIVATNOG  VLASNIŠTVA“

„KRAĐA  VLASNIŠTVA“  se   provodi  po  osnovi  legalnog  i  zakonitog  postupka „POJEDINAČNOG  ZEMLJIOŠNO-KNJIŽNOG ISPRAVNOG  POSTUPKA“  gdje  se   krađa  vlasništva  „LEGALIZIRA“  jer  iza  kupoprodajnog  ugovora stoji  potpis  lokalne  uprave  i  samouprave  GRADA  OSIJEKA (ovlaštenika – lokalnog  moćnika – političara ) i državne  institucije   sa  svojom  suglasnosti „o ni štetnosti“ kupoprodajnog  ugovora“  dana od  OPĆINSKOG  DRŽAVNOG  ODVJETNIŠTVA  U  OSIJEKU.

U pravnim  postupcima  koje  vode  vlasnici radi „TEŠKE  KRAĐE  VLASNIŠTVA“  kada  se  dođe  do  kraja obeštećenja  u  novčanom  smislu  su  „OGROMNA“ iz  razloga   jer vlasnik  mora  pobijediti  mnoge  kako  pravne  tako i  upravne  barijere jer  je  „KRIMINAL  OTIMAČINE  VLASNIŠTVA“ fantastično   osmišljen  i  uvučene  su  brojne   državne  institucije  REPUBLIKE  HRVATSKE   s  prenesenim  ovlastima  kako  vlasnik  koji  pokrene  pravni  postupak   „zaštite  vlasništva  pred  nadležnim  sudom“  prije  nego  što  dođe  do  kraja  „MORA  ODUSTATI“ .

Rijetki  vlasnici  nekretnina  uspiju  doći  do  kraja i  tada  je  obeštećenje  u  novčanom  smislu  ogromno.

O  ovom  konkretnom  primjenu  predmet  obavještena  je  nadležna  državna  institucija REPUBLIKE  HRVATSKE  s  prenesenim  ovlastima   DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  UREDA  ZA  SUZBIJANJE KORUPCIJE  I  ORGANIZIRANOG  KRIMINALA  u  predmetu  pod  brojem : KU-US-759/16  (IA/IA) , predmet  se  nalazi kod  gospođe  zamjenice  ravnateljice IVKE  ANDRIĆ.

Da  li  navedena  institucija  provodi   istražne  radnje  ili  ne  nije  mi  poznato!

Osobno  smatram  da  kada  je  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  REPUBLIKE  HRVATSKE  implementirano  u  kriminalne  radnje  „TEŠKE  KRAĐE  VLASNIŠTVA“ tada  je  cjeloviti  pravni  sustav „NIŠTAVAN“  jer  REPUBLIKA  HRVATSKA  tada  ne  raspolaže  državnim  tijelom  koji  po  službenoj   dužnosti  štiti  pravni  poredak  REPUBLIKE  HRVATSKE  i  USTAVNI  POSTULAT „jamći  se  pravo  vlasništva“..

Kako  je  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  REPUBLIKE  HRVATSKE  nesporno po  osnovi  navedenog  primjera  implementirano  u  fantastično  organizirani  kriminal ,ZLOČINAČKU  ORGANIZACIJU , da  se  zaključiti  da  se  ZAKONI   REPUBLIKE  HRVATSKE   selektivno   primjenjuju  na  građane   REPUBLIKE  HRVATSKE.

Postoje  oni  za  koje   ZAKON  ne  postoji, jedni  od  njih su  državni  službenici  i  namještenici DRŽAVNOG  ODVJETNIŠTVA  REPUBLIKE  HRVATSKE  jer  zakonski  imaju „ZAKONSKI  IMUNITET“  i  ne  mogu  odgovarati  za  svoje  mišljenje.

Da  bi  se   ZAMJENICI   DRŽAVNOG  ODVJETNIKA   zaštitili  od   kaznenog  progona građanin  REPUBLIKE  HRVATSKE  ne  može  podnijeti   kaznenu  prijavu DRŽAVNOM  ODVJETNIČKOM  VIJEĆU REPUBLIKE HRVATSKE koje  je  zaduženo  za  kazneni  progon , kao i  za  sankcioniranje  ZAMJENIKA  DRŽAVNOG  ODVJETNIKA bilo  da  se  radi  o blažem  obliku  sankcioniranja  ili  težem obliku  sankcioniranja pa  do  zabrane  rada  u  DRŽAVNOM ODVJETNIŠTVU   REPUBLIKE  HRVATSKE  i  zabrani  rada u  pravosuđu  i  drugim  odvjetničkim  uredima

Za  kaznenu  prijavu DRŽAVNOM  ODVJETNIČKOM  VIJEĆU isključivo  je  u  ingerenciji  OPĆINSKOG  DRŽAVNOG  ODVJETNIKA ili  samoga   Glavnog  državnog  odvjetnika  Dinka  Cvitana .

Da  napomenem  i  ovo  , opisanu  umiješanost  OPĆINSKOG  DRŽAVNOG  ODVJETNIŠTVA  U  OSIJEKU  mogao  sam  provesti  u  bilo  kojem  gradu  REPUBLIKE  HRVATSKE  jer  u  svakom  gradu  bez  izuzetka imama većih  stambenih naselja gdje  će  se  pojaviti  barem  jedna  privatna  katastarska čestica  odnosno  nekretnina  u  privatnom  vlasništvu  gdje  je  nadležno  OPĆINSKO  DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  izdalo  očitovanje – suglasnost „o  ni  štetnosti“  kupoprodajnih  ugovora  koje  su  potpisali  ovlaštenici  lokalne  uprave  i  samouprave , što  znači  eksplicitno   da  je  bilo  koje  OPĆINSKO   DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO REPUBLIKE  HRVATSKE učestvovalo  u  kaznenom  dijelu „TEŠKE  KRAĐE  VLASNIŠTVA“.

„TEŠKA  KRAĐA  VLASNIŠTVA“  odvija  se  u  sklopu  udruživanja  u  zločinačku  organizaciju više   državnih  tijela  REPUBLIKE  HRVATSKE   s  prenesenim  ovlastima :

DRŽAVNO  ODVJETNIŠTVO  REPUBLIKE  HRVATSKE

Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja  REPUBLIKE  HRVATSKE

DRŽAVNA  GEODETSKA  UPRAVA   REPUBLIKE  HRVATSKE

LOKALNA  UPRAVA  I  SAMOUPRAVA – GRADOVI  sa  svojim  uredima

Prema  KAZNENOM  ZAKONU  REPUBLIKE  HRVATSKE :

NN  125/11  ;  144/12  ;  56/15 ;  61/15

na  snazi   od  30. 05. 2015. godine

 

DOGOVOR  ZA  POČINJENJE   KAZNENOG  DJELA (član 327. stav 1. KZ)

  • Tko se  s  drugim  dogovori  da  će  počiniti kazneno  djelo za  koje  se  po  zakonu može  izreći kazna  zatvora u  trajanju od  tri  godine
  • Kaznit će  se  kaznom  zatvora do  tri  (3) godine

ZLOČINAČKO   UDRUŽIVANJE (član  328.  stav  1. ,  2.  i   4.) (NN 144/12)

  • Tko organizira  ili  vodi  zločinačko  udruženje,

-kaznit  će  se  kaznom  zatvora od  šest mjeseci  do  pet  godina.

  • Tko sudjeluje u  udruženju iz  stavka 1. ovoga  članka , a  da  nije  još  počinio ni  jedno  kazneno  djelo za  to  udruženje , ili  poduzme neku  radnju koje  nije  kazneno  djelo , ali  za  koju  zna da  doprinosi ostvarenju cilja zločinačkog  udruženja ili  financijski ili  na  drugi  način  podupre  zločinačko  udruživanje,

-kaznit  će  se kaznom  zatvora  do  tri  godine.

 

4.) ZLOČINAČKO  UDRUŽENJE  čine  najmanje  tri  osobe  koje  su  se  udružile sa  zajedničkim  ciljem počinjenja jednog  ili  više kaznenih  dijela , za  koje  se  može  izreći kazna  zatvora  od  tri  godine ili  teže , a  koje  ne  uključuje  udruženje koje  čine osobe  slučajno povezane za  neposredno počinjenje jednog  kaznenog  djela.

PREMA  ZAKONSKOJ   REGULATIVI  REPUBLIKE  HRVATSKE

ODGOVORNOST TRGOVAČKOG DRUŠTVA (član 170. ZOO-a)

 

ZOO u članu 170. sadrži posebne odredbe o odgovornosti poduzeća odnosno trgovačkih društava .

Za štetu koju zaposlenik (izrazom – zaposlenik – koristim se u skladu s članom 4. ZR-a) u radu ili u vezi s radom nanesene trećoj osobi odgovara poduzeće u kojem je zaposlenik radio u trenutku uzrokovanja štete , osim ako dokaže da je zaposlenik u danim okolnostima postupao onako kako je trebao (čl. 170. st. 1. ZOO-a).

Šteta , dakle , mora nastati u radu ili u vezi s njim . Što se smatra radom ili djelatnosti u vezi s radom prosuđivat će se ovisno o okolnostima konkretnog slučaja .

Odgovornost poduzeća se presumira . Poduzeće treba dokazati da je zaposlenik u danim okolnostima postupao onako kako je trebao ( arg. iz. člana 154. st. 1. ZOO-a)

Da je riječ o odgovornosti po kriteriju presumiranja krivnje , proizlazi i iz člana 170. st. 3. ZOO-a , po kojemu se odredbom st. 1. tog članka ne zadire u pravila o odgovornosti za štetu koja potječe od opasne stvari ili opasne djelatnosti . Prema tome , ako je šteta trećoj osobi uzrokovana opasnom stvari i opasnom djelatnošću , poduzeće će odgovarati trećoj osobi po propisima člana 173. ZOO-a i slijedećih članaka , a ne prema članu 170. st. 1 ZOO-a . To znači da će se poduzeće moći osloboditi svoje odgovornosti samo ako se ispune svi uvjeti iz člana 177. ZOO-a.

Kada je, pak , riječ o slučaju u kojem se odgovornost poduzeća presumira i u kojoj je na njemu teret dokaza da je zaposlenik u danim okolnostima postupao onako kako je trebao (član 170. st. 1. ZOO-a ) , tada će se taj teret svesti na dokazivanje da u zaposlenikovu postupanju nije bilo činjenja ili propuštanja koja su izvan pravnih struka.

Odgovornost poduzeća prema trećemu je primarna .

Oštećenik može osnovno zahtijevati naknadu štete i neposredno od zaposlenika (štetnika) ako je zaposlenik štetu uzrokovao namjerno (član 170. st. 2.. ZOO-a ) Zaposlenik odgovara za oba stupnja namjere – kad se hoće i želi nastanak štete (dolus directus) i kad postoji svijest o mogućnosti nastanka štetnih posljedica pa se pristaje na njih ( dolus eventualis) . Oštećeniku pripada izbor hoće li naknadu tražiti samo od trgovačkog društva , samo od štetnika – zaposlenika ili će zahtijeva uputiti prema obama subjektima . Ako ih zahtjevom obuhvati oboje , solidarno je odgovorna pasivna strana (član 206. st. 3. ZOO-a)

 

Odgovornost pravne osobe za šteta koju uzrokuje njezin organ

Član 172.

(1) Pravna osoba odgovara za štetu koju njezin organ uzrokuje trećoj osobi u obavljanju ili u vezi s obavljanjem svojih funkcija.

(2) Ako za određeni slučaj nije što drugo u zakonu određeno, pravna osoba ima pravo na naknadu od osobe koja je štetu skrivila namjerno ili krajnjom nepažnjom.

Kako  država  nesporno  ima  status  pravne  osobe , njezina  bi  se  odgovornost  mogla  zasnivati i  na  odredbama  člana  170.  do  172. Zakona  o  obaveznim  odnosima . Pitanje  krivnje  (osnove) odgovornosti  više  su  teoretskog  značenja  , jer

 

U  SVIM  SLUČAJEVIMA  DOKAZE  JE  OBAVEZNA  PREDOČITI  DRŽAVA .

 

U  slučaju  odgovornosti  ,  bilo  po  članu  154.  stav  1.  ,  bilo  po  članu  170.  stav  1.  u  vezi  s  članom  171.  i  172.  ZOO-a  , država  mora  dokazati  da  je  šteta  nastala  bez  njezine  krivnje  , odnosno  da  je  njezin  službenik  ili  namještenik  u  danim  okolnostima  postupao  onako  kako  je  trebao, to  jest  njezina  se  krivnja  presumira.

Država  odgovara bez  obzira  na krivnju   član  154.  stav  2.  ili  stav  3.  ZOO-a)  i  tada  je  država  obavezna  dokazati  da  šteta  potječe  od  nekog  uzroka   koji  se  nalazio  izvan  stvari  , a  čije  se  djelovanje  nije  moglo  predvidjeti  ,  izbjeći  ni  ukloniti (viša  sila) , odnosno da  je  šteta  nastala  isključivom  radnjom  oštečenika  ili treće  osobe  ,  što se  nije  moglo  predvidjeti  i  čije  se  posljedice  nisu  mogle  izbjeći  ili  ukloniti  ( član  177.  stav  1.  i  2. ZOO-a ).»

 

Stranka   u  bilo  kojem  upravnom  ilio  pravnom  postupku   prema  Zakonu  o  parničkom  postupku :

 

Ne treba dokazivati činjenice koje su općepoznate ,  član  221 (ZPP)

Zakoni  REPUBLIKE  HRVATSKE  smatraju  se  činjenicom  i  ne  treba  ih  dokazivati  već  se  stranka  na  njih  može  i  smije  pozvati  a  nadležno  državno  tijelo  obavezno  je  predočit  postupanje  u  skladu  sa  zakonom.

NEZAKONITI RAD KAO ODGOVORNOST

Nezakonit rad određuje postupanje : suprotno zakonu , drugom propisu ili općem aktu , odnosno kao propuštanje da se primjeni zakon , drugi propis ili opći akt, i to s voljom ili pristankom da se trećemu nanese šteta .

Nezakonit rad očituje se kakao postupanje suprotno zakonu ili propuštanje primjene zakonskih odredaba – a s voljom ili s pristankom da se trećima nanese šteta , prihvatio je VRHOVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE ( Odluke Vs, Rev-2059/90 od 22.05.1991. godine . Izbor 93.131 i Rev-1025/88 od 21.12. 1988).

NEPRAVILAN RAD KAO ODGOVORNOST

Nepravilan rad očituje se kao činjenje ili ne činjenje suprotno uobičajenom ili propisanom načinu – metodi obavljanja djelatnosti , a može se zaključiti o postupanju volje ili pristanka da se time oštete prava ili interesi trećega .

Nezakonit ili nepravilan rad može se pojaviti i kao aktivnost ( culpa in commitendo ) i kao ne činjenje odnosno propuštanje (culpa in omittendo ).

VRSTA I STUPANJ KRIVNJE (član 158. ZOO-a)

Zakon o obaveznim odnosima nije odredio ni pojam krivnje , a ni vrste i stupanj krivnje . To praktično ne stvara teškoće , jer su ti pravni instituti dosta jasno definirani i u pravnoj znanosti i u pravnoj praksi .

Prema članu 158. ZOO-a , krivnja postoji kada je štetnik uzrokovao štetu : namjerno ili nepažnjom

Tim je Zakonom o obaveznim odnosima odredio i vrste krivnje .

N A M J E R N A (DOLUS)

Namjerna (dolus) najteža je vrsta krivnje . Ona postoji kada je štetnik postupao i znajući i hotimice .

Kad je riječ o namjeri štetnik želi uzrok (štetnu radnju) , ali i posljedicu (štetu uzrokovanu drugoj osobi ) . Da bi se utvrditi da je štetnik postupio namjerno , traži se , dakle da je štetnik postupao i znajući i hotimice.

Namjera bi po svojoj težini odgovarala umišljaju u kaznenom pravu .

Razlikujemo dvije vrste namjere : izravnu (direktnu ) i eventualnu .

IZRAVNA (DIREKTNA) namjera postoji kada je štetnik svjestan toga da će , ili da može kao posljedica njegove radnje nastati šteta drugome , a njegova je volja usmjerena baš na postizanje takve štetne posljedice .

EVENTUALNA NAMJERA postoji kada je štetnik , istina , svjestan mogućnosti da će svojom radnjom uzrokovati drugome štetu , koju on , istina ne želi , ali na nju ipak pristaje . On , dakle, dakle nije zainteresiran da izazove štetne posljedice , ali ga mogućnosti njihova nastanka ne odvraća od poduzimanja štetne radnje .

ODGOVORNOST DRŽAVE

Odgovornost države za zaštitu koju njezina tijela ili službenici nanose građanima ili pravnim osobama počela se u svom modernom obliku razvijati u XIX stoljeću .

Modernu odgovornost države njezinim građanima ili pravnim osobama , pa čak i strancima koji borave na njezinom teritoriju trebalo bi shvaćati kao posljedicu specifičnog položaja države prema tim subjektima . Država , naime, uz ostalo , ima i zadaću jamčiti pravnu i stvarnu sigurnost tim subjektima . Dakle , nije riječ o klasičnoj odgovornosti , već o specifičnoj vrsti odgovornosti kojom građani dobivaju zaštitu od rizika štete što ih je uzrokovala država radom državnih tijela ili službenika odnosno namještenika ili zaposlenika pravnih osoba koje imaju javne ovlasti u na njih prenesenim poslovima državne uprave – službenika .

To naravno ne isključuje primjenu općeg interesa odgovornosti građanskog prava poput odgovornosti na osnovu krivnje ili objektivne odgovornosti – načelo uzročnosti , ako propisi pružaju podlogu za takvo ocjenjivanje odgovornosti države .

Odgovornost države za štetu pravna je osnova koja omogućuje popravljanje štete nanesene trećima , i to je , naravno , temeljna funkcija tog pravnog instituta . Posredno je to i oblik kontrole osobe ili tijela koji obavlja službu odnosno djelatnost za državu . To može biti signal predstavničkom tijelu da se u obavljanju djelatnosti državne uprave , sudova ili drugih tijela s javnim ovlastima poduzimaju nedopuštene ili se propuštaju potrebne radnje.

Odgovornost države je materijalizirani odraz pravnog postulata prema kojem je svatko obavezan držati se Ustava i zakona te poštovati pravni poredak Republike (član 5. stav 2. Ustava RH). Kažemo da je riječ o materijaliziranom odrazu , jer je posljedica nepoštivanja Ustava i zakona te pravnog poretka Republike , od strane državnih tijela ili službenika i pravo oštečenika da mu se popravi nastala šteta .

U prijašnjem ustavnopravnom uređenju odredbom čl. 283. Ustava SR Hrvatske bilo je propisano : « Svatko ima pravo na naknadu štete koju mu u vezi s obavljanjem službe ili druge djelatnosti državnog organa odnosno organizacije koja obavlja poslove od javnog interesa nanese svojim nezakonitim ili nepravilnim radom osoba ili organa koji obavljaju tu službu ili djelatnost . Štetu je dužna nadoknaditi društveno-politička zajednica , odnosno organizacija u kojoj se obavlja djelatnost ili služba . Oštečenik ima pravo da u skladu sa zakonom zahtjeva naknadu i neposredno od osobe koja mu je štetu nanijela.»

Čini se da bi ustavnu odgovornost države za štetu , unatoč izostanku takve izričite ustavne odredbe kakva je citirana , valjalo tražiti u temeljnim odredbama Ustava Republike Hrvatske . To su, po mišljenju , odredbe član 3. o slobodi , jednakosti , nacionalnoj ravnopravnosti , mirotvorstvu , socijalnoj pravdi , poštovanju prava čovjeka , nepovredivost vlasništva , očuvanju prirode i čovjekova okoliša , vladavini prava i demokratskom višestranačkom sustavu kao najvišim vrijednostima ustavnog poretka Republike Hrvatske . Zatim u već spomenutoj odredbi članku 5. st. 2. Ustava RH prema kojem je svatko obavezan držati se Ustava i zakona te poštovati pravni poredak Republike, kao i u o odredbama o temeljnim slobodama i pravima čovjeka i građanina , a napose odredbama članka 14. prema kojemu građani Republike Hrvatske imaju sva prava i slobode neovisno o njihovoj rasi , boji kože ,spolu , jeziku , vjeri , političkom ili drugom uvjerenju , nacionalnom ili socijalnom podrijetlu , imovini , rođenju , naobrazbi , društvenom položaju ili drugim osobinama , te da su svi pred zakonom jednaki .

U provedbi tih ustavnih postulata država je odgovorna , pa i za naknadu štete , građanina , pravnim osobama , kao i strancima ( čl. 26. Ustava Republike Hrvatske ) . Podsjećamo da to proizlazi iz specifičnog položaja države kao jamca pravne i stvarne sigurnosti tih subjekata . Kao što smo uvodno istaknuli , nije riječ o klasičnoj odgovornosti , već o specifičnoj vrsti odgovornosti kojom građani dobivaju zaštitu od rizika šteta što ih je uzrokovala država radom državnih tijela ili službenika .

Sabor Republike Hrvatske je , uređujući gospodarske , pravne i političke odnose u Republici Hrvatskoj (član 2. stav 4. al. 1. Ustava Republike Hrvatske ) , donio Zakon o sustavu državne uprave ( Narodne Novine br. 75/93 – dalje skraćeno ZSDU ) . Prema odredbi članu 13. ZSDU –a štetu koja građaninu , pravnoj osobi ili drugoj stranci nastane nezakonitim ili nepravilnim radom tijela državne uprave , tijela jedinica lokalne samouprave i uprave , odnosno pravnih osoba koja imaju javne ovlasti u na njih prenesenim poslovima državne uprave naknađuje REPUBLIKA HRVATSKA .

Spomenuti propis izričita je pravna osnova po kojoj država odgovara za štetu.

ZA KOGA DRŽAVA ODGOVARA

Država odgovara za nezakonit ili nepravilan rad :

  1. a) Tijela državne uprave
  2. b) Tijela jedinica lokalne samouprave i uprave u na njih prenesenim poslovima državne uprave
  3. c) Pravnih osoba koje imaju javne ovlasti u na njih prenesenim poslovima državne uprave

Država kao pravna osoba svoju statičku volju izražava donošenjem ustava , zakona i pod zakonskih akata . Svoju dinamičku volju ona iskazuje preko osoba ili tijela koji za nju obavljaju službu ili drugu djelatnost u sklopu državnih ustanova . Tijelo pravne osobe mora raditi u granicama zakona i njegova se radnja smatra radnjom same pravne osobe . To vrijedi i za rad državnih tijela .

Zaposlenici (državni službenici , namještenici i dr. ) ili tijela koja obavljaju službu ili djelatnost moraju postupati (raditi) u granicama ustava , zakona i pod zakonskih akata , tj. pravilno i zakonito interpretirati i provoditi statičku volju države . Unutar tih granica njihove bi radnje ili propusti bili okarakterizirani radnjama ili propustima same države , pa stoga ona i odgovara za njihova nezakonita ili nepravilna djelovanja .

IZRAVNA ODGOVORNOST DRŽAVE

Za razliku instituta odgovornost države za štetu koja je nastala trećima karakteristično je da odgovornost primarno preuzima država. Oštećeniku odgovara i službenik ili tijelo koje je štetu uzrokovalo .

Na području Republike Hrvatske potvrđeno je da se odgovornost sa službenika izravno prebacuje ponajprije na državu . Time se znatno poboljšava položaj oštećenika koji će , dobivši pravo na izravni odštetni zahtjev prema državi , lakše naplatiti iznos naknade od države kao pravne osobe nego državnog službenika kao fizičke osobe .

Niti u ZSDU-u , ni u Zakonu o državnim službenicima i namještenicima i o plaćama nositelja pravosudnih dužnosti ( Narodne Novine br. 74/94 – dalje skraćeno : ZDSN) nema izričite odredbe po kojoj bi oštećenik mogao zahtjev za naknadu štete podignuti i protiv državnog službenika koji mu je nanio štetu .

To pravo oštećenika se izvodi iz članka 3. st. 4. ZDSN-a , prema odredbi kojega se na pitanja što nisu uređena tim ili drugim zakonom ili na temelju njih donesenim propisima Vlade primjenjuju opći propisi o radu i kolektivnom ugovoru .

Opći propisi u takvom bi slučaju bila odredba članka 170. Zakona o obaveznim odnosima ( Narodne Novine br. 53/91 , 73/91 i 3/94 ZOO-a), prema kojoj oštećenik ima pravo zahtijevati naknadu štete i neposredno od radnika ako je on štetu uzrokovao namjerno ( st. 2. navedenog članka ZOO-a) . Prihvaćanjem takvog stajališta , oštećenik ima pravo naknadu štete zahtijevati izravno od službenika koji je nezakonito ili nepravilno obavljao djelatnost , a radi se o stupnju krivnje koji označujemo namjernom .

Primarna odgovornost Republike Hrvatske utvrđuje se neovisno o tome na kojoj je razini djelovanja : Republika , županija , općina , odnosno grad ili pravna osoba s javnim ovlastima , nastala šteta kao posljedica nezakonitog ili nepravilnog rada.

 

BOŽIDAR  VIDUKA  magistar  inženjer  geodezije i geoinformatike