Kupnjom izraelskih F-16 borbenih zrakoplova i strateški se mičemo od plana Merkel i nove Jugoslavije

0
20864

Izraelski ministar odbrane Avigdor Liberman  pred novinarima je izjavio da bi za prodaju zrakoplova Hrvatskoj bilo potrebno razumijevanje SAD, jer je riječ o njihovoj proizvodnji, a Izrael ima dobre mogućnosti kada je u pitanju njihova nadogradnja.

Kupnjom zrakoplova Hrvatska bi dobila moćno oružje. Bila bi dominantna u zraku u samoj regiji ex Jugoslavije. Helikopterski i borbenim zrakoplovstvom. Ipak ova kupnja približila bi Hrvatsku SAD-a i Izraelu. Zavjerenici masonerije ovim će i pisca ovog teksta prozvati masonom. No strateški što nam preostaje? EU se počinje lomiti na Rusku i Njemačku moć, a Merkel želi skuhati “srpsko-hrvatsku čorbu” i dati primat u toj situaciji Srbiji. U tome zdušno pomaže ruska strana rušenjem Agrokora. Stečajem Agrokora kontrolira se i politička situacija u Hrvatskoj. Hrvatska diplomacija i strategija je pred porazom, jer Trump okreće leđa EU i zato je panično skakutala oko njega naša predsjednica. Hrvatska ostaje otok, koju su izdajnici opljačkali i prodaju budalama domoljublje. Ekonomski na koljenima postaje lak plijen njemačke politike, koja je već pomogla zajedno s Rusima vraćanje “bolesnog” Šešelja u Srbiju. Sada samo slijedi nastavak.

Spas je stvaranje “izraelskog otoka”, mislim na zemlju sličnu Izraelu, okruženu neprijateljima i vezivanje s srednjom europom. Snažna zaštita od SAD-a i Izraela bila bi donekle garant sigurnosti.

Iako domoljubni portali, tako nazvani, pišu gluposti o svađi Izraela i SAD-a zbog navodne izdaje Trumpa Rusima, istina je potpuno drugačija. Stacioniranje u Južnoj Koreji, bombardiranja u Siriji imaju za cilj zaštitu Izraela, jer Hezbollah i Fatah dobivaju pomoć od Irana i Sj. Koreje u delekometnom naoružanju protiv Izraela. Cilj je uništenje Izraela, koje SAD-e žele spriječiti.

Ojačani njihovom pomoći i SAD-a Rusi se ne bi usudili činiti poteze koji su znatno veća opasnost od uspjeha i tim potezom bi bili prisiljeni odustati od plana u regiji, a Hrvatska bi to mogla iskoristi za sebe i rusku politiku okrenuti protiv plana Merkel. Zato bi ova kupnja zrakoplova imala i strateški značaj.

Kupnjom švedskih zrakoplova bili bi vezani i na politiku koja nam nikako ne odgovara. Sama njemačka vojska počela je popunjavati svoje nedostatke jedinica s stranim trupama i time sebe selektirala kao predvodnicu EU. U toj konstalaciji snaga mi završavamo na “Balkanu”. Uloga Jugoslavije u blokovskoj podjeli svijeta, sada je aktualna za Hrvatsku održivost. Balans između SAD-a i Rusije, nezamjeranje niti jednoj sili i lukavo izbjegavanje zagrljaja Angele Merkel je jedini spas u ovom političkom kaosu.

U zavisnosti od mogućnosti i potreba Izrael potencijalnim kupcima može ponuditi različite standarde modernizacije zrakoplova F 16, a posao prodaje i modifikacije zrakoplova mora odobriti SAD.

Izgled kokpita modernizacije F-16 ACE.

 

Raketa zrak-zemlja AGM-142 “Popeye“. Pored nje se nalazi raketa zrak-zrak Derby.

Tijkom korištenja F-16A i B Izrael je na ovim verzijama napravio 17 tehničkih modifikacija koje su se prije svega odnosile na softver i kompjuterske  misije kako bi ovi zrakoplovi imali jedinstveni sistem za upravljanje vatrom. 1992. godine svi zrakoplovi Netz (ne i Netz II) dobili su nove Elbitove sisteme FMS (Flight Management System) i MMS (Mission Management System) pa su tako po određenim mogućnostima ovi zrakoplovi postali jednaki varijantama F-16C i D. Paralelno sa tim zrakoplovi su dobili i ojačanja strukture krila.

Zrakoplovna industrija Izraela ima veliko iskustvo u unaprijeđenju vojnih zrakoplova a među njima je naravno i F-16 koji je već 37 godina osnovni borbeni zrakoplova RZ-a ove države. U paketima  modernizacija primjenjuje se pretežno oprema izraelske proizvodnje ali ona obično sadrži određeni postotak  američke tehnologije zbog čega je Izraelci ne mogu prodati svakome. Dio američkih sistema imaju i tehnologiju razvijenu u Izraelu što može biti ograničavajući faktor za neke države koje su zainteresirane za modernizaciju.

Američka vlada nije dozvolila da Izrael modernizira zrakoplove F-16 RV Venezuele kome je ponuđena upravo ACE modernizacija a SAD su tom prilikom stavile do znanja da se na tržištu neće moći ponuditi cijeli paket već samo neki elementi ove modifikacije. Konzorcijum IAI su činile kompanije Astronautics, Elop i Elta, modernizaciju je podržala i financirala izraelska vlada ali do sada niko u svijetu nije nabavio ovako modificirane F-16.

Raketa zrak-zrak Python-5 / Foto: Rafael

ACE u osnovi obuhvata zamjenu radara AN/APG-66 modernim izraelskim višenamjenskim radarom Elta EL/M-2032, stakleni kokpit (glass cockpit) sa tri kolor višenamjenska pokazivača dimenzija 12,7 x 17,8 cm, kabinski sistem za kontrolu podsistema – UFCP (Up Front Control Panel), satelitska navigacija uz pokretnu mapu, novi sistem za protivlektronska djelovanja, za integraciju elektronske opreme primjenjena otvorena arhitektura opciono se može dobiti novi širokopojasni elektrooptički gornji pokazivač (HUD) firme Elop, Elbitov sistem za prikazivanje podataka na kacigi pilota (HMDS – Helmet-mounted display system), ciljno-navigacijski kontejner Litening, kontejner sa izviđačkom opremom.

Uz suvremeniju elektronsku opremu tu je i integracija modernijeg naoružanja kako izraelske tako i zapadne proizvodnje. Od raketa zrak-zrak u ponudi su elektrooptički infracrveno vođene Python 5 dometa većeg od 20 km i aktivno radarski samonavođene Derby dometa do 50 km.

Od naoružanja zrak-zemlja mogu se dobiti elektrooptički i satelitski navođene bombe SPICE (Smart, Precise Impact, Cost-Effective) koje predstavlja stand-off oružje dometa i do 100 km. U principu SPICE predstavlja komplet elemenata za modifikaciju klasičnih američkih nevođenih avio bombi Mk 81 (SPICE-250) , Mk 83 (SPICE 1000) i Mk 84 (SPICE 2000). Može se dobiti inercijalno i televizijski (ili IIR) vođene rakete zrak-zemlja AGM-142 Popeye I i II (Have Nap ili Popeye Lite) dometa 78 odnosno 320 km.

U odnosu na ostale ponuđene modele našem zrakoplovstvu ovaj borbeni zrakoplov nije ništa lošiji, znatno je jeftiniji, podrška je s američke i izraelske strane, obuka pilota i upliv u vrlo moćnu industriju. O političkim vezama da ne govorimo.

pripremio Igor Drenjančević

HOP