HOP

Kultura u rukama dekana Aleksandra Ilić postala je balkansko srpsko kulturno smetlište

Bandić odobrio ´igračke´ performera Aleksandra Ilića kako bi ´ukrasio´ propadanje centra grada

Dok nameti rastu, obrti propadaju, tvrtke padaju u stečaj, poduzetnici i građani postaju vojska ovršenih, galerije se zatvaraju ili trunu napuštene, a izlozi zjape prazni i prašnjavi – performerska i prosvjedna idiotarija u ovom izmučenom gradu i državi napreduje i cvjeta. Sve je to dio iste politike, po kojoj se u metropoli ne rješava gorući problem javnog prijevoza već desetljećima, a postavljaju se fontane ili pak kratkotrajni objekti bez svrhe, nemjene ili estetske vrijednosti u ime “konceptualne” kulture i takozvane “umjetničke instalacije” kao nestručni, izrazito umjetničko bezvrijedni ili pak društveno “angažirani” odgovor bez rješenja.

Sve je to naravno podvala, sve je to lažno suvremeni supstrat koji se smišljeno nudi umjesto struke, pravih rješenja i zahvata u društvu. Taj supstrat se brižljivo njeguje i plaća od strane vlasti, kako bi opljačkani narod imao onu drevnu zadnju utjehu: kruha i igara. Međutim u toj suvremenoj varijanti “kruha i igara”, gladnom puku se ne daje ni kruh, a kamoli nekakve suvisle zabave.

Onako kako prebogati saborski zastupnici prosvjeduju na ulici proseći za malo medijske pažnje, tako i preplaćena i institucionalizirana elita propale hrvatske kulture i umjetnosti zavarava gladni puk svojim performerskim igrokazom.

Tako je u svibnju ove godine započeo jedan projekt kojim se “potiče na razmišljanje” u svezi propalih i napuštenih lokala i izloga devastirane Ilice, naročito od Britanskog trga (nekada Ilički trg) prema zapadu. Moj odgovor bi bio: nemamo mi tu kaj razmišljati – nego stručnjaci, zakonodavac i gradska vlast trebaju obavljati svoj posao kako treba, odnosno “delati”, kako bi doživotni gradonačelnik Bandić rekao.

Glavni autor naknovije kolosalno idiotske instalacije i projekta pod nazivom “urbane igračke” je Aleksandar (samozvani Battista) Ilić, nezasluženi dekan također uništene a nekada u svijetu poznate zagrebačke Akademije likovnih umjetnosti – o čijem umjetničkom urušavanju sam pisala prije tjedan dana nakon beznadno loše i bezidejne godišnje završne izložbe studenata likovnih umjetnosti, a u kojoj se uzaludno svijećom moglo tražiti bar jedno iole kvalitetno umjetničko djelo. Današnji dekan te katastrofalno lošim kadrovima opustošene institucije, spomenuti Aleksandar (samozvani Battista) Ilić ima jednak sklop razmišljanja kao i gradonačelnik Bandić, pa postavlja šarene objekte koji nikome ništa ne govore i nikome ništa ne doprinose po Ilici, kao i Bandić fontane po cijelome gradu. Sasvim sigurno Ilić ima i podršku samog gradonačelnika, jer postavljati beskorisne obojene kugle s rupama i cijevima nasred pločnika se ne može bez odobrenja grada. Obrtnici za koje se Ilić navodno zalaže, zbog raznih odredbi i visokih davanja, ne mogu postaviti ni svoju reklamu na zgradu ispred svojeg dućana, jer se to masno plaća… Ali Iliću Bandić svašta velikodušno dopušta!

Ilić nije digao svoj glas kada je Bandić izveo svoj primitivni performans “lanac prodavaonica DM-a” i zapečatio definitivno sudbinu najstarije hrvatske kavane Medulić popularno zvane “kavana likovnjaka” pretvorivši je u prodavaonicu DM. Gradonačelnik je odglumio i blagajnika DM-a i tako postao Ilićev kolega performer.

Ilić se ne bavi takvim tričarijama kao što je likovna umjetnost, on nikada nije ništa iole gledljivog ni nacrtao, a kamoli izložio, pa nigdje nisam uspjela ući u trag bar jednom likovnom djelu tog dekana Akademije likovne umjetnosti. Zbog čega se ta (već propala) Akademija uopće još naziva likovnom, a ne performersko-konceptualnom? Ilić je sve već pripremio za to, kako se meni čini. Ilić također nije “umjetnički” ili bilo kako drugačije protestirao kada je tiho izbrisana najstarija privatna galerija u Zagrebu i Hrvatskoj – galerija Ulrich. On sam sigurno nikada nije proizveo ništa vrijednog izlaganja u galeriji, pa mu je stoga sasvim svejedno što se ta galerija zauvijek ugasila. Nasuprot tome, mi Zagrepčani smo osuđeni pod Bandićem i Ilićem biti lišeni kulture, kavana, galerija i umjetničkih institucija. Bandić i Ilić su sve to pretvorili u ruglo, a Zagreb u selendru. U kojoj ne funkcionira ni javni promet tramvajima i autobusima, o podzemnoj ili nadzemnoj možemo samo sanjati, a kulturu i umjetnost smo pokopali!

Zagreb nije vic ili nečija privatna prčija koja se pretvorila u projekt iživljavanja netalentiranosti jednog Ilića! Tko je odgovorna osoba koja njemu dozoljava ovakve budalaštine širom centra glavnoga grada Hrvatske – od Jelačić placa, Cvjetnog trga pa sve do iza Iličkog placa?! Možda Vesna Kusin, Bandićeva desna ruka i autorica ovakve katastrofalne “kulturne koncepcije” grada?

Umjesto da se gradonačelnik Bandić. njegova “desna ruka” Kusin zadužena za kulturu i gradske vlasti bave rješavanjem gorućih problema infrastrukture i javnog prijevoza, sad su nam počeli servirati performase i konceptuale jednog netalentiranog lika koji je zasjeo na čelo Akademije likovne umjetnosti bez ikakvih umjetničkih ostvarenja, vrijednosti ili talenta?

Dokle ćemo trpjeti loše izvedene konceptualne igrice umjesto osiguravanja obrta, djelatnosti i kvalitetnih zakona i okvira u kojima ljudi koji znaju svoj posao mogu obavljati taj svoj posao na dobrobit glavnog grada Hrvatske i čitavog društva? Dokle će se ogromna sredstva iz proračuna i bogate blagajne glavnoga grada izdvajati za budalaštine i “promišljanja” netalentiranih i preplaćenih pojedinaca?

U pojašnjenju te bezvezarije koju je osmislio Ilić stoji: Socijalne skulpture Urban Toys dio su Projekta Ilica „Readymade“ čiji je cilj regeneracija i revitalizacija Ilice, promišljanje njene socijalne strukture i poboljšanje kvalitete života u zajednici koristeći umjetničke i kulturne društvene prakse. Cilj velikih skulptura Battiste Ilića je privući pažnju ljudi na propadanje te ulice i njezinih dvorišta, te poziv na svjesnost i aktiviranje.

Na to mogu samo odgovoriti kako nikakve igračke i konceptualni projekti, a još manje “aktivacija” građana ne mogu rještiti propadanje grada (osim one izborne aktivacije, a nju smo propustili). Zna se tko to rješava: gradonačelnik, gradske vlasti i puno kvalitetniji i ozbiljniji kadar za kulturnu politiku grada od onoga kojeg predstavlja Vesna Kusin. Sve ostalo su igrarije, a igrarije i budalaštine ozbiljno vodstvo jednoga glavnoga grada ne bi trebalo ni financirati, a kamoli podržavati. Uhvatite se posla za kojeg ste masno plaćeni, dame i gospodo – a ako ga niste u stanju obavljati kako spada: skinite nam se s proračuna! Jer će vas inače dočekati performans “događanja gladnog naroda”, a u njemu vas narod neće gađati kruhom, niti se baviti vašim igračkama!

Ingrid Runtić

HOP

Zagrebačka likovna akademija nekad znamenita u svijetu danas dno dna