LOKALNA SAMOUPRAVA
Komunalni redari ostaju bez posla iako udovoljavaju zakonskim uvjetima u pogledu stručne spreme
Treba li za utvrđivanje prekršaja na slici komunalnom redaru najmanje visoka stručna sprema (foto: 035portal.hr)
Čudna je logika po kojoj je potrebna najmanje visoka stručna sprema kako bi se utvrdilo je li neko uzurpirao javnu površinu, pogrešno se parkirao ili odložio otpad na za to nepropisnom mjestu, a da istovremeno policijskim službenikom može postati osoba sa završenom trogodišnjom srednjom (strukovnom) školom. Kako da se čovjek ne zapita je li doista posao komunalnog redara toliko složeniji od onoga policijskog službenika i ne radi li se tu i o nekim drugim razlozima zbog kojih se propisuju takvi uvjeti
(SDLSN, 3. travnja 2019.) Istekom roka raspolaganja, zbog nemogućnosti rasporeda na odgovarajuće radno mjesto, tri komunalna redara u Gradu Slavonskom Brodu ostala su bez posla i egzistencije jer je Grad novom sistematizacijom predvidio da poslove komunalnih redara mogu obavljati samo osobe s visokom stručnom spremom, a ne kao dosad i one sa srednjom ili višom stručnom spremom (jedan od njih ima VŠS).
Naime, iako Zakon o komunalnom gospodarstvu kaže kako komunalni redar mora imati najmanje gimnazijsko srednjoškolsko obrazovanje ili četverogodišnje strukovno srednjoškolsko obrazovanje, sve više gradova mijenja svoje pravilnike o unutarnjem redu na način da kao uvjete u pogledu stručne spreme traži višu stručnu spremu od Zakonom propisane, što za posljedicu ima prestanak službe za dotadašnje komunalne redare.
U obrazloženju razloga za izmjenu pravilnika, gradovi najčešće navode sve veću složenost poslova komunalnih redara i potrebu poznavanja sve većeg broja različitih propisa, s čime osobe sa SSS sve teže izlaze na kraj, iako pri tome gube iz vida mogućnosti koje im pruža organizacija rada komunalnih redara kojom se poslovi manje složenosti mogu delegirati osobama s nižom stručnom spremom pa tako i manje platiti iz gradskih proračuna.
Čudna je logika po kojoj je potrebna najmanje visoka stručna sprema kako bi se utvrdilo je li neko uzurpirao javnu površinu, pogrešno se parkirao ili odložio otpad na za to nepropisnom mjestu, ali u Gradu Slavonskom Brodu i drugim gradovima izgleda žele novcem građana plaćati da takve poslove obavljaju osobe koje su završile diplomski studij, a kako je krenulo u skoroj budućnosti možda i njih zamijene sveučilišni specijalisti ili doktori znanosti.
U “manjim” gradovima poput Osijeka komunalni redari očito obavljaju kudikamo manje složene poslove nego u Slavonskom Brodu, kada to mogu činiti sa srednjom stručnom spremom.
Kad se to dovede u vezu sa situacijom u kojoj policijskim službenikom može postati osoba sa završenom trogodišnjom srednjom (strukovnom) školom, onda se čovjek zapita je li doista posao komunalnog redara toliko složeniji od onoga policijskog službenika i ne radi li se tu i o nekim drugim razlozima zbog kojih se propisuju takvi uvjeti.
Jedan od njih mogao bi biti taj što je zlatno doba zapošljavanja u jedinicama lokalne samouprave već odavna prošlo i svako novo zapošljavanje mora se dodatno obrazložiti. Stoga se prostor za kadroviranje nerijetko pronalazi na način da se postojeći službenici proglašavaju neadekvatnima u pogledu stručne spreme, kako bi se mogli zaposliti novi visokostručni kadrovi.
Pri tome se nerijetko radi o ljudima s 20 i više godina staža u službi, koji su tijekom rada dobrim dijelom stekli dragocjeno radno iskustvo i znanje na poslovima komunalnih redara, ali im se svejedno rijetko nudi zapošljavanje na drugim i njihovoj stručnoj spremi odgovarajućim poslovima.
Tako i u Slavonskom Brodu nitko od tri komunalna redara nije službu nastavio na nekom drugom radnom mjestu, a kada se jedan od njih prijavio na oglas za radno mjesto odgovarajuće stručne spreme, oglas je na brzinu poništen.
Ovakvo čiščenje “neodgovarajućih” kadrova koje se provodi izmjenama sistematizacija i ugrožavanjem ljudskih egzistencija Ministarstvo uprave promatra mrtvo-hladno, dajući suglasnost na pravilnike o unutarnjem redu bez da pri tome propitkuje hoće li temeljem novog ustroja netko ostati bez posla i je li takav način organizacije rada zaista svrhovit.
Bilo kako bilo, poruka onima koji na takav način ostanu bez posla je da Hrvatska ne treba ljude koji joj se ne sviđaju zbog ovih ili onih razloga, posebice ako nisu visoke stručne spreme i prepreka su novom zapošljavanju i stvaranju klijentelističkih struktura unutar jedinica lokalne samouprave.
Siniša Kuhar, glavni tajnik
Sindikat državnih i lokalnih službenika i namještenika Republike Hrvatske