“Kažu, umjetnost treba biti opomena, potaknuti na razmišljanje, ići korak naprijed i držati nas budnima. Umjetnost ne smije imati svrhu širiti poluistine. Što nas može toliko držati budnima, i toliko nas opominjati, i toliko ponekad šokirati kao istina? Zašto onda umjetnici bježe od istine? Petokraka nije dovoljna za veličanje ekstremne ljevice. Kako bi se u potpunosti slavila ekstremna ljevica uz crvenu petokraku nedostaje kukasti križ. Ne treba bježati od znakova vremena, ali ih treba pokazati u njihovoj punini i cjelini” – piše na svom profilu K. V. Krišto.
“Umjetnost nas treba držati budnima”? Zar je umjetnost kava? Umjetnost “širi poluistine”? Zar je umjetnost postala novinarstvo? Ili pak – pravosuđe? Što znači “bježanje od znakova vremena”? Zar je umjetnost tek – trend??
Iskreno mi nije jasno da jedna osoba sebe uzdiže da zna što je umjetnost samo zato što je deklerativno desne orijentacije, a zapravo u svojim stavovima o umjetnosti stoji na identičnoj liniji gluposti kao i ministrica kulture. Krišto time svodi umjetnost na aktivizam i “borce za istinu”, baš kao i Obuljenka sa svojim izjavama o “umjetničkim slobodama”.
Ono što Krišto ne zna je nepobitna činjenica da je pojavom komunizma počelo urušavanje sustava vrijednosti u kulturi i posebice u umjetnosti, koja je postala glavni alat u propagandne svrhe komunističko-socijalističke ideologije. O toj, po umjetnost pogubnu spregu s komunizmom, socijalizmom i nacional-socijalizmom sam podrobnije pisala u mnogim svojim tekstovima. Tko ne osjeća i ne razumije iskonsku ulogu umjetnosti u životu pojedinca i društva, kao primjetrice novinarka Krišto, taj ne treba niti dodatno brkati lončiće, jer poznato nam je svima da je “put u propast popločen dobrim namjerama”.
Dakle, umjetnost NIJE provokacija, niti “borba u rovovima”, niti neka sekta koja širi istinu, već nadogradnja ljudskoga duha i kreacije, djelo individualnog talenta i dara, te kao takva nije podložna društvenim mijenama, jer je njezina vrijednost vječna za razliku od društvenog razdoblja i uređenja u kojem je nastala. Sve ostalo je prijevara, trend, politiziranje i bulažnjenje koje služi u neke svrhe.
Tako je i Nemanja postao “umjetnik”, u službi komunističke ideologije koja se očito na ovim prostorima upravo divljački želi zauvijek nametnuti. – analizirala je kratko akademska slikarica Ingrid Runtić.
Svaki laik bi bolje prepoznao umjetnost od “stručnjaka” i svih onih koji nam pokušavaju prodati rog pod svijeću.
Nekako mi se čini da je ovo umjetnost koju prepoznajem. Uživam gledati božji dar umjetnika i njegovo djelo, pa zastanem više puta, kao da je prvi, ne razmišljam kao Karolina V. Krišto gdje je istina, o nekim opomenama, poluistinama, budnosti ili kao očajna ministrica neokomunističke nekulture Obuljen o umjetničkoj slobodi. Gledam tu ljepotu na platnu koja me ispunjava. I iskreno mi se čini da kada netko nema talenta, radi spomenike Titu i zove to radijator. I što bi netko s tim “genijalnim djelom”?
–Prave umjetnosti nema, a galerije i muzeji su prepuni smeća i beskorisnih, potpuno nevrijednih predmeta, o kojima teoretičari pišu hvalospjeve. Publika je tim budalaštinama okrenula leđa, ali oni koji vide lak način zarade bez rada i kreativnosti, uspješno sišu budžet ministarstva kulture, koje opet uopće nema razumijevanja za umjetnost, ukoliko nije po njihovom sudu “društveno angažirana”, odnosno prepuna “dubokoumnog” smeća. -objašnjava nam magistrica umjetnosti Ingrid Runtić vrlo jasno i bez uvijanja.
U Splitu neka udruga samozvanih i anonimnih umjetnika (AAA) skakala po kutijama u Dijoklecijanovim podrumima, raspredala o liku i djelu zločinca Tita na tribinama, a na nekoj skupnoj izložbi istih spodoba je pas električara Anteja Jelenića figurirao kao izbornik i kustos skupne izložbe. Izbor je vršen ovako: Ako bi pas nego djelo ponjušio, moglo bi na izložbu. Po tome možemo samo zaključiti da je na izložbi bilo puno – izmeta.
u Zagrebu: u galeriji Forum. Vanja Babić koji tamo upravo izlaže vreće smeća, diplomirao je prije tri godine na Akademiji likovnih umjetnosti, smjer novi mediji. Kritičari smatraju njegov pristup umjetnosti “ludičkim”, odnosno zaigranim, a radi se zapravo opet o “društveno angažiranoj” tzv. umjetnosti, u ovom slučaju doslovno o nakupinama smeća i razne reciklirane robe. Nema tu nikakvih umjetničkih djela ili “radova”. Da se ovdje zaista radi o “društvenoj osjetljivosti”, ove vreće praznih boca bi se donirale skupljačima ambalaže, kako bi lakše preživjeli. No, ovako se i njima besramno izruguje.
-U svojim tekstovima sam često pisala o današnjoj postavi profesora likovnih umjetnosti na ALU te da se radi o skupini netalentiranih diletanata (da ne upotrijebim grublju riječ). Predvodi ih izvjesni Aleksandar Ilić nekada kao dekan ALU (koji je svom prezimenu dodao i Battista), o čijem doprinosu hrvatskoj umjetnosti svjedoče samo šetnje po šumama i gorama s pokojnim konceptualcem Tomislavom Gotovcem u vrijeme kada je njegova generacija branila Hrvatsku od velikosrpskog agresora i četnika. Te šetnje i performanse pokazivanja golotinje, izvodio je zajedno sa svojom suprugom (koja danas također predaje na likovnoj Akademiji), Ivanom Keser. Drugih tragova Ilićeve “umjetnosti” nema. I Battista Ilić i Keserica predaju na odsjeku novi mediji i animirani film, na kojemu je Vanja Babić “tesao” svoju umjetnost smeća.
Pisala sam o tome, Galerija Forum već godinama s pravom pada u zaborav onih Zagrepčana koji imalo posjeduju potrebu za kulturom. Nekada je to bila galerija ispred koje se za vrijeme otvorenja izložbi u grozdovima stajalo ispred ostakljene fronte ulaza. Ta galerija ne oskudijeva u novcu i sredstvima, radi se o prekrasnom izložbenom prostoru ugodne veličine u dva nivoa, u samom srcu grada, u Teslinoj ulici. Ipak, Galerija Forum ostala je bez svoje likovne i kulturne publike, a postala je odlagačko mjesto brzopoteznog kulturnog otpada u vidu loše konceptuale, još lošijih projekata i najgorih pokušaja avangarde koja to nije.
Nakon izložbe u crtežu nevješte i jugonostalgijom inspirirane Samire Kentrić, slovenske umjetnice bosanskih korijena koja i piše knjige, sve onako uzgred “kritički promišljajući svijet”, javnosti se predstavio i Željko Badurina sa svojim “lajk end šer” dosjetkama. Radi se o facebook postovima, odnosno digitalno obrađenim kolažima, bolje rečeno fotomontažama koje je ovaj, inače diplomirani grafičar, isprintao i objesio na zidove s ponekim instalacijama, kao npr. grickalicama, tenisicama, limenkama i sličnim svakodnevnim predmetima. Oguglali smo već na te konceptualne dosjetke i pošalice u toj mjeri da u našoj svijesti ne ostavljaju nikakvog traga dužeg od nekoliko minuta. Samira bar pokušava crtati, no Željko je odavno odustao od grafike ili crteža. On – printa objave na svom zidu i stavlja ih na pravi zid u obliku slikica. Samo, nisu to bilo kakvi zidovi – to su zidovi Galerije Forum.
Sjećate se ovog moga teksta?