PREMA HRVATSKIM ZAKONIMA LOKALNE SAMOUPRAVE MORAJU UTJECATI NA POSTAVLJANJE BAZNIH STANICA
ZAŠTO TO NE ČINE? JEL RAZLOG NOVAC?
TKO SVE DOBIVA?
Kad se građani, nezadovoljni postavljanjem baznih stanica uz svoje stambene prostore, obrate u svoju lokalnu samoupravu, gradonačelnicima, načelnicima i vijećnicima čija su imena zaokruživali na listama, u pravilu dobivaju odgovor… „mi ništa ne možemo, mi ništa ne znamo, to su postavili teleoperateri, dopustio je HAKOM, nas nitko nije pitao…“
Svjesni smo i mi ali i oni kako LAŽU!
Zagreb je pod OPSADOM instaliranja baznih stanica. Koga briga što su manje od 100 m od škole ili vrtića! Ili doma za starije.
Ništa nije bolje ni u ostatku Hrvatske.
Pusta Slavonija od ljudi, prebogata svime drugim, puna baznih stanica.
U centar Vinkovaca na hotelu Slavonija cijela šuma istih. Što su radili građani, jel pogledaju u nebo, krovove? Ili im je svejedno? Što radi gradska uprava? Isto što i drugdje, nema pojma.
Mala sela, kao i prekrasne slavonske šume, kroz koje prolaze ceste, pune antena.
A u Zagrebu stranka MB365 pripremila je amandman broj XXVIII na GUP kojim se UKIDAJU SVI kriteriji za postavljanje baznih stanica u Zagrebu. Opet o tome piše jedino HUZEZ:
Ukida se odredba da antenski stup mora biti barem 12 m iznad svih zgrada u krugu 100 m, a dosadašnje granice zračenja 6,1V/m za jakost električnog polja i 66 mW/m2 drastično se podižu, na 58V/m i 8,9 W/m2 za javne površine, odnosno 24,4V/m i 1,6W/m2 unutar stanova, škola i vrtića.
Operateri ni do sada nisu poštovali GUP, ali s ovim amandmanom građani grada Zagreba neće imati baš nikakvu pravnu mogućnost djelovanja bez obzira koliko nam blizu bila bazna stanica.
Iako je u javnoj raspravi bilo više tisuća zahtjeva građana da se dosadašnji kriteriji ne mijenjaju i iako su ti zahtjevi bili uvaženi u Prijedlogu Konačne odluke, 16 zastupnika stranke MB365 odlučilo je drugačije, a odluku će, po svemu sudeći, podržati i njihovi koalicijski partneri. Ovo je još jedan primjer na kojem se jasno vidi da ova gradska vlast ne vodi brigu o dobrobiti građana nego prije svega o pogodovanju krupnom kapitalu.
A kako bi ostalo zabilježeno u povijesti što su nam to gradski zastupnici kanili učiniti red je ovdje objaviti i njihova imena, na njihovu sramotu:
Ana Stavljenić-Rukavina | |
Miodrag Demo | |
Dragica Nikolić | |
Irena Cajner Mraović | |
Ljerka Mintas-Hodak | |
Ševko Omerbašić | |
Vojin Perić | |
Radenko Tomić | |
Natalija Prica Oreški | |
Gordana Rusak | |
Darko Katuša | |
Grgo Jelinić | |
Slavko Kojić | |
Gzim Redžepi | |
Nenad Matić | |
Tamara Čubretović |
Ako su neki od njih vaši susjedi, poznanici ili prijatelji, pitajte ih zašto su to učinili.
U obrazloženju amandmana kojim se ukidaju svi kriteriji za postavljanje baznih stanica, Klub MB365 pozivao se na NEVAŽEĆU UREDBU VLADE iz 2012.
Spomenuta Uredba bila je na snazi u lipnju 2016., kada je, uz suglasnost HAKOM-a, donesen GUP i u čl. 44 propisani kriteriji da antenski stup mora biti najmanje 12 m iznad svih zgrada u krugu 100m te bitno niže granice zračenja od onih koje propisuje Pravilnik o zaštiti od elektromagnetskih polja.
- prosinca 2019. stupio je na snaguZAKON O OVLASTI VLADE REPUBLIKE HRVATSKE DA UREDBAMA UREĐUJE POJEDINA PITANJA IZ DJELOKRUGA HRVATSKOG SABORA(NN96/18), i sve uredbe vlade koje su bile na snazi, prestale su važiti 30.11. 2019. (čl.4)
Ipak, zagrepčani možda s novim GUP-om učine promjenu. To od gradske uprave i svih vijećnika očekuju.
Istražili samo što propisuju hrvatski zakoni i da li lokalne vlasti ipak snose dio odgovornosti za kaos koji je nastao postavljanjem baznih stanica isključivo prema željama teleoperatera.
Zakon o elektroničkim komunikacijama (NN 73/08, 90/11, 133/12, 80/13, 71/14), čl.25 propisuje jedinicama lokalne samouprave OBAVEZU planiranja elektroničke komunikacijske infrastrukture (EKI), na način kojim se ne ograničuje razvoj elektroničke komunikacijske mreže i elektroničke komunikacijske infrastrukture,” pri čemu se osobito moraju zadovoljiti zahtjevi zaštite ljudskog zdravlja, zaštite prostora i očuvanja okoliša”.
( https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2008_06_73_2420.html)
Tu obavezu zakon nije dodijelio ni HAKOM-u ni teleopraterima, nego baš jedinicama lokalne samouprave, a o njima ovisi da li će uložiti trud da je ispune ili će jednostavno planiranje elektroničke komunikacijske infrastrukture u potpunosti prepustiti teleoperaterima koji žele jedino maksimilizirati svoj profit.
Teleoperateri često, pozivajući se samo na prvi dio članka, pokušavaju oduzeti jedinicama lokalne samouprave pravo utjecaja na određivanje lokacija za bazne stanice, kao i mogućnost ispunjavanja te zakonom propisane obaveze, ali o lokalnim čelnicima ovisi da li će im to dopustiti ili ne, da li će uložiti trud i pročitati što točno piše u zakonima i propisima.
Jedinice lokalne samouprave trebaju u prostorne planove unijeti radijske koridore iz Objedinjenog plana HAKOM-a, odnosno ucrtati „krugove“ promjera u 2,5 -3 km unutar koji treba biti antenski stup. Unošenjem u prostorno plansku dokumentaciju radijskih koridora te omogućavanjem postavljanja antenskog stupa unutar predviđenog “kruga”, jedinica lokalne samouprave zadovoljava uvjet ne ograničavanja razvoja mreže, dok propisivanjem dodatnih kriterija zadovoljava uvjete zaštite zdravlja, prostora i okoliša.
Teleoperaterima je puno jednostavnije i isplativije postaviti više baznih stanica po krovovima kuća, platiti vlasnicima simboličnu mjesečnu najamninu, priključiti se na struju nego izvan naselja podizati antenski stup, graditi pristupni put, postavljati električne kablove za napajanje, vršiti mjerenja da se podesi mreža i usmjere antene tako da se osigura zadovoljavajuća pokrivenost područja. Oni nemaju obavezu „ zaštite zdravlja, zaštite prostora i okoliša“ i razumljivo je, ako mogu, biraju za sebe najjednostavnija i najisplativija rješenja.
Nadležnosti jedinica lokalne samouprave za poslove prostornog i urbanističkog planiranja propisane su i čl.19 Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (N 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13, 137/15) u kojem su definirani poslovi lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana. (https://www.zakon.hr/z/132/Zakon-o-lokalnoj-i-podru%C4%8Dnoj-(regionalnoj)-samoupravi )
Zakonom o potvrđivanju Europske povelje o lokalnoj samoupravi (NN 14/1997-95), čl.4 propisano je kako obavljanje tih nadležnosti “ne smije biti onemogućeno ili ograničeno od neke druge središnje ili regionalne vlasti, osim kada to dopušta zakon”.(https://narodne-novine.nn.hr/clanci/medunarodni/1997_10_14_95.html).
Hrvatski Sabor nije donio zakon kojim bi jedinicama lokalne samouprave oduzeo pravo utjecaja na lokacije baznih stanica .
Teleoperateri, u pokušaju da to ospore, često se pozivaju na Uredbe Vlade o mjerilima razvoja elektroničke komunikacijske infrastrukture (NN 131/2012) , donesenu 21.11. 2012 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2012_11_131_2798.html) te proizvoljno tumače odredbu iz čl.5. st.9. “Antenski prihvati, koji se postavljaju na postojeće građevine, ne planiraju se u dokumentima prostornog uređenja”. Pod time se podrazumijeva kako nije potrebno ucrtavanje u prostorne planove krovova na koje se mogu postaviti antene, ali to ne znači da jedinice lokalne samouprave nemaju pravo propisivati kriterije kojima osiguravaju zaštitu zdravlja, prostora i okoliša. Osim toga, navedena Uredba je , temeljem Zakona o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Sabora (NN121/2013), čl.4., prestala je važiti 31.12.2013. (https://www.zakon.hr/z/213/Zakon-o-ovlasti-Vlade-Republike-Hrvatske-da-uredbama-ure%C4%91uje-pojedina-pitanja-iz-djelokruga-Hrvatskog-sabora). Nevjerojatno je da se teleoperateri još uvijek pozivaju na tu davno ne važeću Uredbu, a na nju se pozvao i Presjednik Vijeća HAKOM-a, Tonko Obuljen (inače, brat ministrice Obuljen) u odgovoru koji je 22.08.2019. poslao saborskom zastupniku Miri Bulju, vezano za nelegalno postavljenu baznu stanicu u Sinju.
Iako je Grad Sinj u svom GUP-u (čl.97) propisao da bazne stanice moraju biti na udaljenosti od minimalno 50 m od postojećih građevina (http://www.sinj.hr/Portals/12/1%20-%20Odluka%20ID%20GUP-a%20-%202PJR%20-%20procisceni%20tekst.pdf ) teleoperater je to bahato prekršio, postavivši baznu stanicu neposredno uz stambenu zgradu, uz prozor dječje sobe. HAKOM u kršenju GUP-a i u postavljanju baznih stanica na ovaj način, nažalost ne vidi ništa sporno. Teleoperateru, vlasniku ove bazne stanice, sigurno nebi palo na pamet postaviti je na ovaj način u svojoj matičnoj državi, jer tamo mu je normalno poštovati prostorno plansku dokumentaciju i odluke lokalne samouprave. Zna da bi nadležne institucije, uključujući i regulatornu agenciju, promptno reagirale i oštro ga sankcionirale.
Teleoperateri jednako postupaju, odnosno krše propise i u Gradu Zagrebu, u kojem je čl.44 GUP-a zabranjeno postavljanje antenskih sustava zoni niskogradnje (S) i antenski stupovi moraju biti najmanje 12 m viši od svih građevina u krugu 100m (https://www.zagreb.hr/UserDocsImages/arhiva/prostorni_planovi/GUP%20ZAGREBA_USVOJENI%20plan%206-2016/Odluka%20o%20dono%C5%A1enju%20GUP-a%20grada%20Zagreba_SGGZ%2012-16-procis.pdf) ,
u Istri gdje Prostornim planom (čl.119) zabranjeno postavljati bazne stanice na udaljenosti manjoj od 400m od škola i vrtića (http://www.zpuiz.hr/fileadmin/dokumenti/prostorni_plan/Ostali/PPIZ_2016/broj14-od-29-07-2016.pdf) ili u Gradu Trogiru u kojem je zabranjeno postavljati bazne stanice u gradskoj jezgri.
Hrvatska je jedina europska zemlja u kojoj se bazne stanice postavljaju bez građevinske dozvole, prema Pravilniku o jednostavnim i drugim građevinama i radovima (NN 112 2017). (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2017_11_112_2625.html) U čl.1. st.2 propisano je da se antenski stup elektroničke komunikacijske opreme, uključujući i elektroničku komunikacijsku opremu može graditi bez građevinske dozvole, ali kod toga su se investitor, projektant i izvođač dužni pridržavati svih propisa i pravila struke “ te se iste ne smiju projektirati, graditi, odnosno izvoditi ako je to zabranjeno prostornim planom ili na drugi način protivno prostornom planu.”
Zbog toga je izuzetno važno da jedinice lokalne samouprave propišu u prostorno planskoj dokumentaciji kriterije za postavljanje baznih stanica, ali još je važnije da nadležne institucije, poglavito Državni inspektorat, sankcioniraju svako kršenje.
Državni inspektorat koji je u pravilu vrlo revan kad drugi subjekti, a poglavito građani, krše prostorno plansku dokumentaciju, teleoperaterima tolerira nelegalno postavljanje infrastrukture, ignoriranje hrvatskih zakona i propisa te rad bez uporabne dozvole. Analiza provedena na uzorku od 107 nasumce odabranih baznih stanica u Zagrebu, pokazala je da ih je 70% postavljeno bez adekvatne dokumentacije, čak 90 % ih radi bez uporabne dozvole, koju ne mogu dobiti ako nemaju svu potrebne dokumente, uključujući i usklađenost s prostorno planskom dokumentacijom.
Nažalost u Hrvatskoj su rijetke jedinice lokalne samouprave koje su,svjesne svojih obaveza „ zaštite zdravlja, zaštite prostora i okoliša“ i svoje odgovornosti prema biračkom tijelu, propisale kriterije za postavljanje baznih stanica na svom području i stvorile pravnu osnovu za zaustavljanje samovolje teleoperatera. To je prvi korak i on ovisi jedino o svjesti i odgovornosti lokalnih vijećnika.
Teleoperateri su sretni s čelnicima u lokalnoj samoupravi koji im „ne žele smetati“, koji građanima objašnjavaju „ m ništa ne možemo.., nitko nas ništa nije pitao“,sretni su s vijećnicima kojima ne pada na pamet pročitati koje su im ovlasti te koji svoju ulogu u lokalnoj samoupravi shvaćaju samo kao „nagradu“ za stranačku lojalnost, a ne kao odgovornost i obavezu da se izbore za dobrobit i kvalitetu života svoje lokalne zajednice. Dok god su lokalni čelnici sigurni da će ih stranačka lojalnost i u slijedećem mandatu dovesti u tijela lokalne vlasti, nisu motivirani ulagati trud u borbu za boljitak svoje lokalne zajednice.
No uporni i odgovorni lokalni čelnici ipak ih uspijevaju prisiliti na izmještanje baznih stanica koje su postavljene previše blizu stambenim objektima i izazivaju proteste građana.Ovo su neki od primjera:
https://www.icv.hr/2017/08/skinuta-bazna-stanica-zgrade-trgu-bana-josipa-jelacica/
https://www.pula.hr/en/news/detail/14336/uklonjena-bazna-stanica-u-carlijevoj-ulici/
Sad se ovakva, u velikom mjeri nelegalna infrastruktura nadograđuje opremom nove 5G tehnologije. Hrvatska je jedina europska država u kojoj je to moguće napraviti samo uz prijavu „rekonstrukcija postojeće lokacije“, bez potrebe za ikakvim drugim dozvolama.
Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) proglasila je radio frekvencijska elektromagnetska polja, dakle i ona kakva emitiraju antenski sustavi mobilne telefonije, mogućim uzročnikom raka kod ljudi (Grupa 2B). Ta klasifikacija znači da postoje ograničeni, nejasno potvrđeni dokazi karcinogenosti kod ljudi te nedovoljno potvrđenih dokaza kod eksperimentalnih životinja.( https://www.iarc.fr/wp-content/uploads/2018/07/pr208_E.pdf).
U slučajevima kada postoji znanstvena neizvjesnost, (kad opasnost još nije nedvojbeno dokazana, ali postoji znanstveno utemeljena sumnja o mogućim štetnim utjecajima na zdravlje i okoliš), WHO propisuje primjenu „Načela predostrožnosti“ . To znači da odgovorne institucije moraju poduzeti sve potrebne preventivne mjere za sprečavanje mogućih neželjenih posljedica.
Niz relevantnih institucija ( EU Parlament, Parlamentarna skupština Vijeća Europe, Europska Akademija za medicinu i okoliš- EUROPEAM, Austrijski liječnički zbor, Njemačko savezno ministarstvo za zaštitu od zračenja, Britanski nacionalni institut za zdravlje…) izdalo je preporuke te zatražilo poduzimanje mjera za smanjenje rizika zračenja i dosadašnjih tehnologija, 2G, 3G i 4G.
Nova tehnologija pete generacije (5G), koristi viši frekvencijski spektar od prethodnih generacija i za punu funkcionalnost koja podrazumijeva veće brzine i kraći domet, traži puno veću gustoću baznih stanica, što će bitno povećati kumulativnu izloženost stanovništva njihovom zračenju.
Važno je istaknuti da je 5G nova tehnologija, čiji učinci na zdravlje i okoliš nisu još istraženi. Predstavnici američke 5G industrije na saslušanju na Senatskom Odboru Američkog kongresa u veljači 2019 g. priznali su kako industrija nemože predstaviti niti jedno istraživanje kojim bi dokazala da 5G tehnologija nije štetna za zdravlje, da takva istraživanja ne provodi, niti investira u nezavisna istraživanja. (https://www.huzez.hr/home/vazne-vijesti/predstavnici-5g-industrije-potvrdili-da-ne-znaju-je-li-5g-siguran-za-koristenje). Veliki broj znanstvenika, koji se godinama bave istraživanjima bioloških učinaka zračenja radiofrekvencijskih elektromagnetskih polja dosadašnjih tehnologija, upozoravaju na štetnost, na povećani rizik, osim raka i od brojnih drugih oboljenja i smatraju da se 5G ne bi smjela uvoditi bez ozbiljnih znanstvenih istraživanja jer predstavlja masovni, globalni eksperiment na ljudskoj populaciji.
Više od 250 znanstvenikaiz četrdesetak zemalja,udruženih u EMFscientist organizaciju, među kojima su brojni sveučilišni profesori s najpoznatijih sveučilišta i istraživačkih instituta u svijetu uputilo je javni apel čelnicima UN-a, WHO i svim vladama kojim traže zaustavljanje uvođenja 5G dok se ne izvrše ozbiljna istraživanja i utvrde sve činjenice – dok se znanstveno ne potvrde ili ne odbace sve sumnje u moguće katastrofalne posljedice na zdravlje ljudi kao i na sve ekosustave na našoj planeti. Oni naglašavaju kako uvođenje 5G dovodi do masivnog povećanja prisilnoj izloženosti zračenjima bežične tehnologije, koju nitko neće moći izbjeći te, osim na znanstvene studije koje su dokazale štetne učinke, upozoravaju i na međunarodne rezolucije koje obvezuju na zaštitu građana od ove vrste zračenja. (https://www.emfscientist.org/)
Korporativni sektor, motiviran željom za povećanjem profita i regulatori, pod utjecajem snažnih teleoperaterskih lobija, zaobilaze ova upozorenja, naglašavaju samo dobrobiti 5G tehnologije za daljnji razvoj društva i gospodarstva te iznose pretpostavku kako neće biti negativnih zdravstvenih učinaka. Ta se pretpostavka temelji na procjeni Međunarodne komisije za zaštitu od neionizirajućeg zračenja (ICNIRP), privatne ne vladine organizacije iz Njemačke, koja se proglasila„ ekspertnom grupom sa znanstvenom misijom“, koju nitko ne kontrolira, nitko ne provjerava sukob interesa ni znanstvenu točnost njihovih preporuka. To su Takvu je tvrdnju, u nedavno objavljenom opsežnom dokumentu, iznijelo dvoje zastupnka u EP, Klaus Buchner i Michaele Rivasi koji su javno upozorili na sukob interesa članova ICNIRP-a te pritisak korporacija za uvođenje 5G. (https://klaus-buchner.eu/the-international-commission-on-non-ionizing-radiation-protection-conflicts-of-interest-corporate-capture-and-the-push-for-5g/)
Pitanje „ da ili ne 5G“ nije pitanje novih funkcionalnosti i tehničkih performansi mreže ( tu se svi možemo složiti da su iznimne), nego jedino i isključivo pitanje dugoročnih štetnih utjecaja na zdravlje i na to mogu odgovoriti jedino stručnjaci s područja biomedicinskih znanosti. Veliki broj njih upozorava na štetne učinke, desetak članova Glavnog komisije ICNIRP-a to negira.
Rasprave o 5G tehnologiji u hrvatskim se medijima uglavnom svode na sponzorirane članke korporativnog sektora, izjave profesora s tehničkih fakulteta, IT stručnjaka ili inženjera iz
HAKOM-a. Rijetki su istupi liječnika, znanstvenika kao što je prof. dr. sc. Krešimir Pavelić dekan Medicinskog fakulteta u Puli, dr.sc. Goran Ivkić, neurolog s Medicinskog fakulteta u Zagrebu, ili prof. dr.sc. Ivica Orlić , redoviti profesor atomske i molekularne fizike sa Sveučilišta u Rijeci.
S druge strane HAKOM, da bi građane uvjerio kako zračenje 5G nije štetno, nedavno je na svojim stranicama objavio izjavu dr. sc. Mirte Milić, više znanstvene suradnice na Institutu za medicinska istraživanja i medicinu rada u Zagrebu, u kojoj ona relativizira klasifikaciju WHO kako je zračenjeradiofrekvencijskih polja mogući uzrok raka, standardnom marketinškom tvrdnjm koju koriste teleoperateri, da u grupi mogućih karcinogena nalaze crna kava i ukiseljeno povrće. Na to je reagirao HUZEZ objavom poveznice na stranicu WHO iz koje je vidljivo da je crna kava u Grupi 3 (nije potvrđena moguća karcinogenost), a za ukiseljeno povrće je specificirano kako se radi o “tradicionalno azijskom” i samo to je u Grupi 2B. (https://www.huzez.hr/home/vazne-vijesti/komentar-na-objavu-hakom-a). U Grupi 2B su primjerice ispušni automobilski plinovi ili duhanski dim (pasivno pušenje) i vrlo se lako može zamisliti što bi za zdravlje, poglavito djece, značilo boraviti satima, danima, mjesecima..u okruženju prisilne kontinuirane izloženosti tim agensima.
Važno je naglasiti kako se sve više gradova u Europi I svijetu protivi uvođenju 5G., posebno u zemljama koje imaju niske granice dozvoljenog zračenja i protive se njihovom podizanju, neophodnom za rad 5G. To ujedno opovrgava uvjeravanja naših teleoperatera i HAKOM-a, kako će oprema 5G zračiti isti ili čak manje od dosadašnjih tehnologija.
Vlada Regije Bruxelles zaustavila uvođenje 5G zbog mogućih zdravstvenih rizika. Ministrica za za okoliš, Celine Fremault izjavila je: “građani Bruxellesa nisu zamorci čije se zdravlje može prodati za profit.” ((https://www.brusselstimes.com/brussels/55052/radiation-concerns-halt-brussels-5g-for-now//). Isto su učinili Geneva ( su kojoj je sjedište WHO) i neki švicarski kantoni https://www.rts.ch/info/regions/geneve/11125794-moratoire-de-trois-ans-sur-la-4g-et-la-5g-a-geneve.html, te nekoliko stotina općina i gradova u Italiji, koji posebno naglašavaju kako bi će se povećano elektromagnetsko zagađenje moglo negativno odraziti na njihov turizam. https://www.alleanzaitalianastop5g.it/443193497?fbclid=IwAR3LFXs4OFYePflG2suxoy7HPi7oe9JIQUaiYP8Wj3t35bjPethTAv6Ptc4
U Hrvatskoj su odluku o zabrani uvođenja 5G dok se neovisnim znanstvenim studijama ne dokaže da neće biti štetna za zdravlje, gradovi Hvar (https://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatska/grad-hvar-prvi-u-hrvatskoj-odbio-5g-mrezu-gradsko-vijece-jednoglasno-obustavilo-uvodenje-nove-tehnologije-ne-zelimo-se-pretvoriti-u-pokusne-kunice-10373482 ) i Biograd na moru (https://www.zadarskilist.hr/clanci/10082020/2-elektronicka-sjednica-grad-biograd-zabranio-uvodenje-5g-tehnologije-dok-se-ne?fbclid=IwAR3CDpX3AXfHgB7r5K3ev0QNgVDz4hb442Lw482gObuh966huFW0l1D0q50). Lokalni vijećnici u tim gradovima pokazali su visoki stupanj odgovornosti, informirali se, nisu „zdravo za gotovo“ prihvatili sve što im kažu teleoperateri ili HAKOM, nego su provjeravali činjenice i odlučili da ni građani njihovih gradova ne trebaju biti „pokusni kunići“.
Članovi Gradskog vijeća iz Osijeka misle drugačije. Oni su donijeli odluku da Osijek bude prvi hrvatski grad koji će biti potpuno pokriven 5G mrežom.(https://www.glas-slavonije.hr/422414/1/Osijek-ce-do-kraja-ove-godine-biti-prvi-5G-grad-u-Hrvatskoj).
Ovi primjeri pokazuju da je odluka – da ili ne uvesti 5G mrežu prije nego li se znanstveno utvrdi da je ta tehnologija sigurna za zdravlje – u rukama lokalne samouprave.
I za kraj, važno je istaknuti kako se mnoge od usluga koje omogućava 5G tehnologija, mogu realizirati primjenom ultra brzih širokopojasnih optičkih mreža, odnosno za investitore skupljom FTTH („ fiber to the home“) tehnologijom, koja nema štetnih učinaka na ljude i okoliš. Preko optičkih mreža može se organizirati on-line nastava, korištenje svih e- usluga javne uprave, e-kupnja, složeni medicinski zahvati pomoću robota kojima bi se moglo koordinirati iz razvijenih medicinskih centara te niz poslovnih aktivnosti koje se obavljaju u zatvorenim prostorima.
Takav je pristup u skladu s Rezolucijom 1815 (2011) Parmanentarne Skupštine Vijeća Europe “Potencijalne opasnosti od elektromagnetskih polja i njihov utjecaj na okoliš“, koja naglašava potrebu smanjenja izloženosti građana, a poglavito djece, zračenjima bežičnih tehnologija te davanje prednosti zdravstveno sigurnijim tehnološkim rješenjima. http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17994
Kako naša država, točnije vlast u njoj, ni najmanje ne mari za narod mora se konstatirati da su im interesi sasvim nešto drugo.
Zakon o zaštiti okoliša , njegovo načelo predostrožnosti u članku 9. Kaže:
(6) Kada prijeti opasnost od stvarne i nepopravljive štete za zdravlje ljudi i okoliš, ne smije se odlagati poduzimanje nužnih zaštitnih mjera, pa ni u slučaju kada ta opasnost nije u cijelosti znanstveno istražena.
http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2007_10_110_3226.html
Jel znaju u vlasti za USTAV Republike Hrvatske? Reklo bi se pojma nemaju, a dokaz tome je ignoriranje u potpunosti Zaštite ljudskih prava i temeljnih sloboda o kojima govore dva članka, eksplicite:
Članak 50.
Zakonom je moguće u interesu Republike Hrvatske ograničiti ili oduzeti vlasništvo, uz naknadu tržišne vrijednosti.
Poduzetnička se sloboda i vlasnička prava mogu iznimno ograničiti zakonom radi zaštite interesa i sigurnosti Republike Hrvatske, prirode, ljudskog okoliša i zdravlja ljudi.
Članak 70.
Svatko ima pravo na zdrav život.
Država osigurava uvjete za zdrav okoliš.
Svatko je dužan, u sklopu svojih ovlasti i djelatnosti, osobitu skrb posvećivati zaštiti zdravlja ljudi, prirode i ljudskog okoliša.
http://www.sabor.hr/Default.aspx?art=1841
Do kud će ovo gerilsko instaliranje antenskih sustava ići?
Vrijeme je na ovo reagirati a narod informirati.
Znanost već odavno o ovome sve zna, ali, znanost više nije poželjna.
Profit je jedini pokretač svega.
HOP