OFENZIVA TELEOPERATERA GRAĐANI ZAGREBA SE BUDE DOSTA JE TERORA I BEZAKONJA OPERATERA

0
2317

OFENZIVA TELEOPERATERA 

GRAĐANI ZAGREBA  SE BUDE

DOSTA JE TERORA I BEZAKONJA OPERATERA

image.png

Jučer su se oglasili teleoperateri. Krenuli u ofenzivu u svom gerilskom i nezakonitom postavljanju baznih stanica . Svoje elaboriranje objaviše na  ICTBusinesinfo .  https://www.ictbusiness.info/telekomunikacije/telekomi-ostro…

Čista neprofesionalnost te banaliziranje vrlo ozbiljnog prijedloga Kluba zastupnika SDP-a u Skupštini Grada Zagreba govori sve o istim tim operaterima i njihovoj odgovornosti, na koju ih treba u konačnici i prozvati.  Zakonitim postupanjima.

Nazvati Prijedlog „šašavim i prilično protuzakonitim“ zaista je ispod svake razine stručne i profesionalne komunikacije. Niti je Prijedlog  Kluba zastupnika SDP-a „šašav“ (riječ inače ne spada ni u kom slučaju u ovu vrstu komunikacije, ali je teleoperateri  – preko „glasnika“ – u članku koriste kako bi totalno izbanalizirali problem. Potom, reći kako je Prijedlog  „poprilično protuzakonit“ (može biti samo ZAKONIT ili PROTUZAKONIT,  nikako „poprilično protuzakonit“)  govori o kompetencijama onih koji se trse dokazati zakonito postupanje u PROTUZAKONITOM i gerilskom postavljanju baznih stanica, tumačeći nam kako: „ … se praksom ograničava i onemogućava razvoj elektroničke komunikacijske infrastrukture na području grada Zagreba, koja je u funkciji digitalizacije društva i poticanja rasta ne samo lokalnog, već i nacionalnog gospodarstva, budući da je Zagreb najveće gospodarsko središte Hrvatske. „

Obične floskule za neuke.

No, koliko daleko idu, vidi se u rečenici koja bi se mogla okarakteriziratii prijetnjom prema baš jednoj konkretnoj osobi, stručnjaku (izgleda zaboravlja „glasnik“ kako puno ljudi zna na koga cilja).

Nije im problem spustiti se na tu razinu gdje samo rijetki vide prijetnju u istoj, a ona glasi, citiram:

„ … za koju prema informacijama koje imamo nikome zapravo nije jasno kako je nastala ili možda jest pa se neće priznati. U kuloarima se govori da su to zaigrali neki SDP-ovci koji su se i prije na nekim drugim funkcijama borili protiv 5G, a čak su i radili u telekom industriji, no o tome nekom drugom prilikom.“

Obećavamo, i mi će mo nekom drugom prilikom, o „glasniku“, ili, „glasnicima i lobistima“!

Što je to, a o tome smo pisali prije dva dana, predložio Klub zastupnika SDP-a što je izazvalo ovakvu ofenzivu teleoperatera.

Prijedlog  Kluba zastupnika SDP glasi (plavom bojom):

1.Gradska skupština Grada Zagreba izražava nezadovoljstvo načinom rekonstrukcije i nadogradnje na 5G mrežu, na lokacijama baznih stanica koje nemaju uporabnu dozvolu i nisu postavljene u skladu s Pravilnikom o jednostavnim i drugim građevinama i radovima (NN 112/17) te nisu poštovani kriteriji za postavljanje baznih stanica propisani člankom 44. Odluke o donošenju Generalnog urbanističkog plana grada Zagreba
(Službeni glasnik Grada Zagreba 16/07, 8/09, 7/13, 9/16, 12/16 – pročišćeni tekst, dalje u tekstu GUP).

 

Izgleda, teleoperateri očito smatraju da bi Gradska Skupština trebala biti zadovoljna nadogradnjom baznih stanica  koje nemaju uporabnu dozvolu i nisu postavljene u skladu s Pravilnikom o jednostavnim i drugim građevinama i radovima.

Čl. 1 st. 2 tog Pravilnika glasi: .. “kod toga su se investitor, projektant i izvođač dužni pridržavati svih propisa i pravila struke “ te se iste ne smiju projektirati, graditi, odnosno izvoditi ako je to zabranjeno prostornim planom ili na drugi način protivno prostornom planu.”

2. S obzirom na to da neke postojeće bazne stanice nemaju potrebnu dokumentaciju te rade bez uporabne dozvole, trenutna i buduća nadogradnja i postavljanje opreme za 5G mrežu na tim baznim stanicama je nezakonita.

Ako sve bazne stanice imaju svu potrebnu dokumentaciju, uključujući i potvrdu sukladnosti s GUP-om te uporabnu dozvolu u skladu s čl. 136 Zakona o gradnji ( ne samo dozvolu Ministarstva zdravstva na osnovu procjene razine zračenja),  onda se ova točka ne odnosi niti na jednu od njih,  čemu onda ljutnja?

Da li teleoperateri smatraju da bi se nadogradnja na baznim stanicama,  koje nemaju potrebnu dokumentaciju  i uporabnu dozvolu, trebala smatrati zakonitom?

3. Gradska skupština Grada Zagreba traži od teleoperatera da obustave testiranje opreme za 5G mrežu na lokacijama gdje su trenutno postavljene.


4. Prije postavljanja opreme i testiranja 5G mreže potrebno dostaviti studiju o učincima 5G mreže na zdravlje ljudi i utjecaj na prostor i okoliš kako bi se zadovoljio članak 25. Zakona o elektroničkim komunikacijama (NN 73/08, 90/11, 133/12, 80/13, 71/14 i 72/17) koji propisuje obavezu planiranja elektroničke komunikacijske infrastrukture (EKI), na način kojim se ne ograničuje razvoj elektroničke komunikacijske mreže i elektroničke komunikacijske infrastrukture, pri čemu se osobito moraju zadovoljiti zahtjevi zaštite ljudskog zdravlja, zaštite prostora i očuvanja okoliša.

Zašto teleoperateri smatraju da lokalna samouprava prije testiranja nove 5G tehnologije nema pravo tražiti studiju o njezinom utjecaju na zdravlje, prostor i okoliš? Zakon o elektroničkim komunikacijama, čl.25 propisuje: “ jedinicama lokalne samouprave OBAVEZU  planiranja elektroničke komunikacijske infrastrukture (EKI), na način kojim se ne ograničuje razvoj elektroničke komunikacijske mreže i elektroničke komunikacijske infrastrukture,” pri čemu se osobito moraju zadovoljiti zahtjevi zaštite ljudskog zdravlja, zaštite prostora i očuvanja okoliša”Grad Zagreb ima pravo REGULIRATI postavljanje elektroničke komunikacijske infrastrukture  tako da u potpunosti zadovolji čl. 25 gore navedenog Zakona.

Osim toga, Rezolucija Vijeća Europe 1815/2011 „Potencijalne opasnosti od elektromagnetskih polja i njihov utjecaj na okoliš“ http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17994 u točki 8.4.4. propisuje da se antenski sustavi mobilnih mreža ne postavljaju jedino samo prema interesima teleoperatera, nego u konzultaciji s lokalnom i regionalnom samoupravom i lokalnom zajednicom.

 

 5. Gradska skupština Grada Zagreba traži od teleoperatera da poštuju sve zakonske regulative i procedure te odluke i propisane kriterije lokalne samouprave prije postavljanja bilo kakve telekomunikacijske opreme, a naročito opreme za 5G tehnologiju.

Teleoperateri ne objašnjavaju što nije u redu s ovim prijedlogom?

Važno je istaknuti da je HAKOM DAO SUGLASNOST na prijedlog GUP-a Zagreb. Da je točna tvrdnja teleoperatera o neusklađenosti GUP-a Zagreb i hrvatskih Zakona, teleoperateri bi ga osporili sudskim putem. To nisu ni pokušali.  Jedino što rade su žestoka lobiranja, pritisci, sponzorirani članci u medijima, koji ovise o njima kao glavnim oglašivačima.

 A kako se to oglašava HAKOM na upite građana, evo jednog odgovora koji dobišmo. Suhoparno, šablonski, uvijek isto, samo mijenjaju ulice u odgovorima.

„Mjere zaštite od elektromagnetskih polja (dalje: EMP) propisuje Ministarstvo zdravstva Pravilnikom o zaštiti od elektromagnetskih polja (NN br. 146/14 i 31/19, dalje: Pravilnik Ministarstva zdravstva). Navedenim pravilnikom utvrđena su javna područja i područja povećane osjetljivosti za koja su propisane granične vrijednosti razina EMP-a, kao i uvjeti koji moraju biti ispunjeni prilikom projektiranja, postavljanja i uporabe izvora EMP-a, odnosno baznih postaja. Postavljene bazne postaje ne smiju stvarati razine EMP-a koje prelaze vrijednosti utvrđene Pravilnikom Ministarstva zdravstva. Sukladno Pravilniku Ministarstva zdravstva, vlasnici baznih postaja dužni su provesti prva i, svake druge kalendarske godine, periodička mjerenja izvora EMP-a u svrhu provjere usklađenosti bazne postaje s dopuštenim razinama EMP-a i o tome izvještavati Ministarstvo zdravstva. Ova mjerenja provode se za svaku baznu postaju, a za operatore ih provode tvrtke ovlaštene od Ministarstva zdravstva: 1. CENTAR ZA MJERENJA U OKOLIŠU d.o.o., Slavonska avenija 26/9, Zagreb; 2. DALEKOVOD EMU d.o.o., Ulica 43, br. 36, Vela Luka; 3. KONČAR – institut za elektrotehniku d.d., Laboratorij za EMC i sigurnost, Fallerovo šetalište 22, Zagreb i 4. Sveučilište Josipa Jurja Stossmayera u Osijeku, Elektrotehnički fakultet u Osijeku, Laboratorij za elektromagnetsku kompatibilnost, Kneza Trpimira 2b, Osijek. Za sve informacije o prvim i periodičkim mjerenjima i odobrenjima koja izdaje Ministarstvo zdravstva, molimo da se obratite ovom  ministarstvu. Za sve informacije o odobrenjima koja izdaje Ministarstvo zdravstva, odnosno za informacije o graničnim razinama EMP-a i o utjecaju EMP-a na ljudsko zdravlje, molimo da se obratite ovom  ministarstvu. Napominjemo da su propisane granične vrijednosti u Republici Hrvatskoj strože nego u većini zemalja Europske unije.

 

Sukladno Zakonu o elektroničkim komunikacijama (NN br. 73/08, 90/11, 133/12, 80/13, 71/14 i 72/17, dalje: ZEK), Pravilniku o uvjetima dodjele i uporabe radiofrekvencijskog spektra (NN br. 45/12, 50/12 i 97/14) te odgovarajućoj dozvoli za uporabu radiofrekvencijskog spektra, operator je obvezan HAKOM-u prije početka rada radijske postaje prijaviti podatke o baznoj postaji. HAKOM na temelju prijavljenih podataka i obavljenih izračuna i/ili mjerenja veličina EMP-a provjerava izloženost EMP-u na područjima povećane osjetljivosti sukladno Pravilniku o posebnim uvjetima postavljanja i uporabe radijskih postaja (NN br. 45/12 i 18/15, dalje: Pravilnik HAKOM-a). Dopuštene razine EMP-a u Pravilniku HAKOM-a preuzete su iz Pravilnika Ministarstva zdravstva. Za postaje koje zadovoljavaju propisane razine EMP-a, HAKOM izdaje potvrdu o usklađenosti kojom potvrđuje da postavljena radijska postaja ne stvara razine EMP-a koje prelaze vrijednosti utvrđene Pravilnikom Ministarstva zdravstva.

 

Mjerenja koja HAKOM obavlja u okviru nadležnosti propisane ZEK-om ne provode se za svaku prijavljenu baznu postaju nego se potreba provođenja mjerenja ocjenjuje na temelju prijavljenih podataka o baznim postajama. Ukoliko u postupku provjere usklađenosti pojedine bazne postaje postoji sumnja da razine EMP-a nisu u skladu s dopuštenim razinama propisanim Pravilnikom Ministarstva zdravstva, HAKOM za tu postaju provodi kontrolna mjerenja na terenu.

 

U blizini Modruške, Cetingradske, Trsatske i Crikveničke ulice u Zagrebu HAKOM je zaprimio prijave operatora mreža pokretnih komunikacija za bazne postaje na sljedećim lokacijama:

–          Ozaljska 47 – A1 Hrvatska d.o.o.

–          Nehajska 22 – A1 Hrvatska d.o.o.

–          Puljska 2 – A1 Hrvatska d.o.o.

–          Zadarska 80 – Hrvatski Telekom d.d., Tele2 d.o.o.

–          Selska 122 – Hrvatski Telekom d.d., Tele2 d.o.o.

–          Ozaljska 54 – Hrvatski Telekom d.d., Tele2 d.o.o.

 

Prema dostavljenim tehničkim podacima, proračunima i mjerenjima razina EMP-a, razine EMP-a baznih postaja postavljenih u blizini navedenih ulica iz vašeg upita su manje od graničnih vrijednosti propisanih Pravilnikom Ministarstva zdravstva. HAKOM je za sve navedene bazne postaje izdao odgovarajuće potvrde o usklađenosti.

Na ovakav odgovor iz HAKOM-a (zanimljivo, nigdje se ne poziva na ovu odavno nevažeću Uredbu o kojoj bruje teleoperteri) svi građani nabrojenih ulica kao i svih u okolici trebaju ustati protiv ovih baznih stanica. Što će na tako malom području 6 baznih stanica, cijela šuma njih. Evo tog „grozda“ na uglu  Ozaljske i Okičke ulice.

image.png

A tek što je postavljeno na uglu Ozaljske i Nove ceste, preko puta škole i vrtića, nema ni 50 m od njih!

image.png

Ni 100 m od ove još jedna šuma antena. Ugao Vukovarske i Nove ceste.

image.png
 
I za kraj, na naš upit upućen odvjetnici Marti Biondić, koja je zastupala podnositelja prijedloga za ocjenu ustavnosti ustavnom sudu, objavit ćemo idući tjedan. Iz Zapisnika sa sjednice Ustavnog suda citiramo samo ovo:

Prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom članka 5. stavka 3. i članka 13. Uredbe o mjerilima razvoja elektroničke komunikacijske infrastrukture i druge povezane opreme (“Narodne novine” broj 131/12. i 92/15.), kojeg je podnio Mladen Stapar iz Perušića, kojeg zastupa Marta Biondić, odvjetnica u Senju. (U-II-2392/2014)

ZAKLJUČAK: Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom članka 5. stavka 3. i članka 13. Uredbe o mjerilima razvoja elektroničke komunikacijske infrastrukture i druge povezane opreme (“Narodne novine” broj 131/12. i 92/15.).

 

A to što poručuju teleoperateri: „ … da posluju u skladu s pozitivnim propisima i s jasnim ciljem osiguravanja dostupnosti mobilnih usluga korisnicama, što se pogotovo u proteklim mjesecima potvrdilo ključnim za normalno funkcioniranje i poslovanje“ je čista LAŽ!

Telefonom se nikoga ne može dobiti, telefoni ali i mailovi npr. sa Stožerom ili NZ Andrija Štampar ne rade, nitko se ne javlja satima, danima,  ili se mailom dobije automatski odgovor.  Sve državne institucije funkcioniraju samo preko javno objavljenih brojeva centrala.

Jednostavno rečeno,  obmana je kako je sve u što kvalitetnijoj funkiciji već je, sve u funkciji nefunkcioniranja. Sve je postalo nedostupnije nego li ikad prije. Zar je to cilj?

To nam uopće ne treba.

Piše: mr. sc. Arna Šebalj, dipl. iur.