5G tehnologija omogućuje pouzdanu V2X komunikaciju (vehicle-to-everything) dizajniranu da direktno poveže vozila sa infrastrukturom

0
6312

Autonomna vozila i opasnosti koje nam dolaze s njima

 

Autonomna vozila već odavno nisu znanstvena fantastika, nešto što ćemo ugledati tek u dalekoj budućnosti. Nekad smo ih mogli vidjeti samo na filmu, a danas su sve bliže tome da sa filmskog platna iskoče na gradske ulice. Razna autonomna i automatizirana vozila prikazana su u filmovima Blade Runner, Peti element, Demolition man, Povratak u budućnost II no film koji je predvidio dolazak AV u našu stvarnost bio je kultni Minority Report iz 2002. godine. Mnoge tehnologije prikazane u filmu, poput tableta i touch-screena, već su ovdje, a kroz koju godinu moglo bi doći do prometa i „zračnim autocestama“ kao u klasiku Stevena Spielberga. U filmu vozila koriste magnetnu levitaciju i uopće ne dotiču zemlju. Predviđa se da će se sa „letećim automobilima“ pričekati dok se ne usavrše autonomna vozila. Dvadeset godina poslije, vizija iz filma još nije ostvarena – potpuno autonomna vozila ipak nisu dostupna!
U prošlom desetljeću svjedočili smo brojnim neuspjelim pokušajima proizvodnje autonomnih vozila. Prema izvršnom direktoru Waymo kompanije, „stvaranje sigurnog autonomnog vozila teže je od znanosti o raketama“. Ispitivanje javnog mijenja kod američkih građana pokazalo je da povjerenje u autonomna vozila nije veliko, čak polovica ispitanika izjavljuje kako se u takvom vozilu ne bi sigurno osjećali. Kod autonomnih vozila dogodi se u prosjeku 9,1 automobilskih nesreća na milijun prijeđenih milja, a kod običnih automobila 4,1 sudara na milijun prijeđenih milja.
https://carsurance.net/blog/self-driving-car-statistics/

Većina kompanija u ovom biznisu, umjesto na potpuno autonomnim vozilima, sve više radi na značajkama koje će omogućiti vožnju sa polu-autonomnim vozilima. Američko društvo automotornih inženjera (SAE) predstavilo je skalu od šest stupnjeva za određivanje automatizacije vozila:
• Level 0 – Bez automatizacije (vozač upravlja svim radnjama)
• Level 1 – Uz pomoć vozača (vozilo ima jedan automatizirani sistem)
• Level 2 – Parcijalna automatizacija (vozilo može izvoditi razne radnje, vozač ih sve kontrolira)
• Level 3 – Uvjetna automatizacija (vozilo izvodi sve radnje, vozač ih mora kontrolirati)
• Level 4 – Visoka automatizacija (vozilo izvodi sve radnje, vozač ih može, ali ne mora kontrolirati)
• Level 5 – Puna automatizacija (vozilo izvodi sve radnje, nadzor vozača nije potreban)

Dolazak autonomnih vozila trebala bi ubrzati nova 5G tehnologija koja bi omogućila pouzdanu V2X komunikaciju (vehicle-to-everything) dizajniranu da direktno poveže vozila sa infrastrukturom kao i s drugim korisnicima. To je još jedan od puteva da se 5G mreža monetizira. Iako se neprestano ističe kako će potpuno autonomna vozila sigurno doći, na pitanje kad će postati uobičajena zasad nema odgovora.
https://www.news.com.au/technology/innovation/motoring/the-travel-technologies-from-the-movie-minority-report-that-will-become-commonplace/news-story/9a218f98a21013e82434c96592bee970

 

Zbog stalne kompeticije sa SAD-om i Azijom, Europska komisija uputila je poziv proizvođačima i telekomunikacijskim tvrtkama da udruže snage u utrci kako bi postali prvi u komercijalnoj primjeni povezane i automatizirane vožnje. Poznate kompanije uključile su se u AV biznis: Deutsche Telekom, BMW, Orange, Volkswagen, Toyota, Microsoft, Apple, Uber, Ford, Volvo, Google/Alphabet, Tesla, Alibaba i brojne druge. Već u 2016. godini Günther Öttinger, europski povjerenik za digitalnu ekonomiju i društvo, zahtijevao je podršku ubrzanom dolasku autonomnih vozila. Iako je priznao da uviđa kako Komisija nije riješila sve tehničke, financijske i pravne detalje oko AV, Öttinger je inzistirao na dolasku autonomnih vozila…“moj cilj je ubrzano ići naprijed…nije potrebno čekati uvođenje 5G mreže, jer se neki elementi automatizirane vožnje mogu podržati pomoću postojeće 4G standardne mreže“. Öttingerov plan zahtijevao je bežičnu mrežu većeg kapaciteta te ugrađene digitalne tehnologije u automobilima. Na požurivanje dolaska autonomnih vozila na područje EU, u velikoj mjeri utjecao je kineski telekomunikacijski div Huawei, koji je lansirao šezdeset komercijalnih 4.5G mreža osiguravši značajke 5G tehnologije na postojećoj infrastrukturi.
https://sciencebusiness.net/news/77444/EU-urges-industry-to-speed-the-arrival-of-self-driving-cars

S ciljem osvajanja tržišta autonomnih vozila, Europska unija ove godine prelazi iz eksperimentalne u komercijalnu fazu. EU zasada radi na odobrenjima za prodaju Level 3, a planira odobriti prodaju potpuno autonomnog Level 4 vozila. EU komisija predložiti će prvu svjetsku tehničku legislativu kojom će omogućiti zemljama članicama registraciju i prodaju do 1,500 vozila po proizvođaču. Iako su takva vozila još uvijek u fazi razvoja, cilj EU je fiksirati poziciju Europe kao svjetskog lidera za automobile nove generacije.

https://www.politico.eu/article/eu-plans-to-approve-sales-of-fully-self-driving-cars/

Danas već zbrajamo brojne incidente vezane uz autonomna vozila Level 2, gdje postoji „backup“ vozač koji sjedi na prednjem sjedalu i odgovoran je za monitoring automobila. Prva automobilska nesreća sa ljudskom žrtvom koja se povezuje s autonomnim vozilima, evidentirana je u 2016. godini na Floridi. Joshua Brown poginuo je u sudaru, jer njegov Tesla Model S sa uključenim autopilotom nije na vrijeme prepoznao tegljač. Nesreća je bila rezultat višestrukih neuspješnih prepoznavanja gdje je radarski sustav zamijenio kamion sa putokaznom pločom („safe to ignore“ objektom). Smrt Joshue Browna nije jedina u kojoj je AV Tesla bio uključen – od šest nesreća s potvrđenim smrtnim slučajevima u autonomnim vozilima, pet ih se dogodilo u Tesli. Nadalje, sve nesreće autonomnih vozila u kojima su poginuli vozači također su se dogodile u Tesli.

 

U gradu Scottsdale u Arizoni Uberov modificirani Volvo usmrtio je pješakinju koja je prelazila cestu, gurajući pokraj sebe bicikl. Sud je odlučio da Uber nije kazneno odgovoran za nesreću iako je dokazano kako software na autonomnom vozilu nije ispravno identificirao pješakinju te izvršio dojavu operateru. Back-up vozačica optužena je za ubojstvo iz nehaja no Uberov sudar ne predstavlja samo ljudsku pogrešku, već također i neuspjeh tehnologije.
Najveći problem kod autonomnih vozila ipak predstavlja zakonodavstvo. Sadašnji zakoni pretpostavljaju da je samo vozač odgovoran za AV auto, ali što ako nije? U slučaju nesreće između autonomnih vozila tko je odgovoran – vozač ili proizvođač? Promjena legislative bila bi skupa i trajala bi godinama no postaje neizbježna zbog sve većih opasnosti koje izranjaju na površinu.

Istraživanjima na Georgia Institute of Technology analizirana je učinkovitost sistema prepoznavanja pješaka sa različitom bojom kože. Rezultati su bili alarmantni! AI sistemi ustrajno su bolje prepoznavali pješake sa svjetlijom kožom nego s tamnijom. Bijela osoba ima 10% veće šanse da bude ispravno prepoznata kao pješak od crne osobe. Nije li autonomno vozilo rasist?! Kako je došlo do pristranosti umjetne inteligencije? Kod učenja bilo kojeg AI sistema za izvođenje nekog zadatka, uči se iz iskustava zahvaljujući kojima se zna kako reagirati pri susretu s novim iskustvom. Slijedom toga, ukoliko se autonomno vozilo puni podacima koja uključuju samo osobe sa svijetlom kožom tada će AV imati problema s prepoznavanjem osoba s tamnom bojom kože.

https://www.linkedin.com/pulse/discrimination-autonomous-vehicles-ai-ignores-black-lives-schoen/

hakom-motoristi

Britanski inženjer i stručnjak za vojnu tehnologiju Mark Steele skrenuo je pozornost na činjenicu da su motociklisti izloženi povećanom riziku od karcinoma zbog mikrovalnog zračenja od autonomnih vozila. Utrka za autonomnim vozilima dovela je do toga da nisu temeljito istraženi štetni zdravstveni učinci ne-ionizirajućeg zračenja koje odašilju autonomna vozila.
Steele ističe kako vlastodršci širom svijeta žmire na prijetnje od radijacije iz automobila koji koriste radar i laser. Signali mikrovalnog i optičkog zračenja emitiraju se kontinuirano, a motociklisti nisu zaštićeni „kavezom“ poput vozača automobila. Vladine agencije guraju agendu autonomnih vozila uništavajući tržište „na dva kotača“. Velika je vjerojatnost da će motociklizam biti sasvim izostavljen iz razgovora o budućnosti nove prometne infrastrukture. Kako tehnologija autonomnih vozila napreduje, motociklisti će biti sve veći rizik u očima prometnih sustava, osiguravajućih kuća, urbanista i AV proizvođača koji trenutno usmjeravaju te zadržavaju pravo na dijalog.

https://motorbikewriter.com/riders-risk-cancer-autonomous-cars/

 

Iako bi do proizvodnje potpuno autonomnih vozila moglo eventualno doći – ona su u ovom trenutku nedostupna usprkos obećanjima koja daje Teslin izvršni direktor Elon Musk. Prije samo nekoliko godina Musk je obećao da će u SAD-u biti milijun autonomnih robotaksija do kraja 2020. U prošlom desetljeću BMW, Ford i Volvo davali su slične izjave o autonomnim vozilima, koja su ipak ostala samo prototip i još su daleko od lansiranja u komercijalne svrhe.

level2

Nije milijun, no i flota od 700 robotiziranih taksija biti će dovoljna za grad Zagreb. Autonomna vozila na zagrebačke ulice dovodi tvrtka „Project 3 Mobility“, čiji su vlasnici Rimac Automobili, južnokorejska KIA i softverska tvrtka Infinum. Autonomni taksiji imati će bazu u Centru za mobilnost kod studentskog doma na Savi, gdje će biti smještena spremišta i e-punionice. Usluga robotaksija trebala bi biti dostupna 2024. godine kad se očekuje i početak serijske proizvodnje.

S obzirom na svakodnevni, uobičajeni kaos na zagrebačkim prometnicama, bilo bi dobro preskočiti usavršavanje autonomnih vozila i odmah krenuti u proizvodnju letećih automobila!
V.W

HOP

HOP na Telegramu

https://t.me/hopportal

Izvori:

1. Brook, Benedict. The travel technologies from the movie Minority Report that will become commonplace, 19.4.2016, https://www.news.com.au/technology/innovation/motoring/the-travel-technologies-from-the-movie-minority-report-that-will-become-commonplace/news-story/9a218f98a21013e82434c96592bee970
2. Hern, Alex. The racism of technology – and why driveless cars could be the most dangerous example yet. The Guardian, 13.3.2019, https://www.theguardian.com/technology/shortcuts/2019/mar/13/driverless-cars-racist
3. Hinchliffe, Mark. Rider sues GM over self-driving car crash. Motorbike writer, 26.1.2018, https://motorbikewriter.com/rider-sues-gm-self-driving-car-crash/
4. Hinchliffe, Mark. Riders „risk cancer“ from autonomous cars. Motorbike writer, 1.2.2018, https://motorbikewriter.com/riders-risk-cancer-autonomous-cars/
5. How „Minority Report“ Predicted the Future of Automotive and The Emergence of Self-Driving Cars, 25.10.2021, https://www.comarch.com/telecommunications/blog/how-minority-report-predicted-the-future-of-automotive/
6. Huang, Sam. The Racist (?) Autonomous Driving Car and the Dangers of Bias in Artificial Intelligence. Medium, 16.9.2018, https://medium.com/predict/the-racist-autonomous-driving-car-and-the-dangers-of-bias-in-artificial-intelligence-9bfca178e658
7. Jabuka.tv. Rimac želi izgraditi centar mobilnosti. 13.9.2022, https://www.jabuka.tv/rimac-zeli-izgraditi-centar-mobilnosti/
8. Lasić, Igor. Robotaksi u praksi. Portal Novosti, 28.8.2021, https://www.portalnovosti.com/robotaksi-u-praksi
9. Levin, Sam. Safety driver charged in 2018 incident where self-driving Uber car killed a woman. The Guardian, 21.9.2020, https://www.theguardian.com/us-news/2020/sep/16/uber-self-driving-car-death-safety-driver-charged
10. O´Hare, Ben. Carwow: Why Self-Driving Cars Are A Lie. InsideEVs, 2.1.2022, https://insideevs.com/news/558176/carwow-self-driving-cars-lie/
11. Polsakpalatinus, Vlatka. Novi pothvat Mate Rimca: Zagreb dobiva mrežu električnih taksija bez vozača, terminal će bit na Savi. Tportal, 23.5.2021, https://www.tportal.hr/biznis/clanak/novi-pothvat-mate-rimca-zagreb-dobiva-mrezu-elektricnih-autonomnih-taksija-terminal-ce-biti-na-savi-20210523
12. Posanua, Joshua. EU plans to approve sales of fully self-driving cars. Politico, 5.6.2022, https://www.politico.eu/article/eu-plans-to-approve-sales-of-fully-self-driving-cars/
13. Schoen, Joshua. Discrimination in Autonomous Vehicles? AI Ignores Black Lives. LinkedIn, 5.6.2020, https://www.linkedin.com/pulse/discrimination-autonomous-vehicles-ai-ignores-black-lives-schoen/
14. Wikipedia. Death of Elaine Herzberg: https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Elaine_Herzberg
15. Wikipedia. Self-driving car, https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car
16. Zubașcu, Florin. EU urges industry to speed the arrival of self-driving cars. Science Business, 24.2.2016, https://sciencebusiness.net/news/77444/EU-urges-industry-to-speed-the-arrival-of-self-driving-cars