‘Očekuje se da će globalna ponuda litija ući u manjak u odnosu na potražnju do 2025. godine’

0
2726

Očekuje se da će globalna ponuda litija ući u manjak u odnosu na potražnju do 2025. godine”, rekao je BMI, istraživačka jedinica Fitch Solutions.

Svijet bi se mogao suočiti s nestašicom litija kako potražnja za tim metalom raste, a neki analitičari predviđaju da bi se to moglo dogoditi već 2025. Drugi, međutim, vide dulji vremenski okvir prije nego što dođe do tog nedostatka.

BMI, istraživačka jedinica Fitch Solutionsa, bila je među onima koji predviđaju deficit opskrbe litijem do 2025. U nedavno objavljenom izvješću, BMI je uvelike pripisao deficit potražnji za litijem u Kini koja premašuje ponudu.

“Očekujemo prosječan godišnji rast od 20,4% na godišnjoj razini samo za kinesku potražnju litija za električna vozila tijekom 2023.-2032.”, navodi se u izvješću.

Nasuprot tome, kineska opskrba litijem porast će samo 6% u istom razdoblju, rekao je BMI, dodajući da ta stopa ne može zadovoljiti niti jednu trećinu predviđene potražnje.

Kina je treći najveći svjetski proizvođač litija , koji je sastavni element baterija za električna vozila.

Svijet je 2021. proizveo 540 000 metričkih tona litija, a do 2030. Svjetski ekonomski forum predviđa da će globalna potražnja dosegnuti više od 3 milijuna metričkih tona.

Prema predviđanjima S&P Global Commodity Insights, prodaja električnih vozila trebala bi dosegnuti 13,8 milijuna u 2023. godini, ali će naknadno porasti na preko 30 milijuna do 2030. godine.

“U osnovi vjerujemo u nestašicu za industriju litija. Naravno, predviđamo rast ponude, ali potražnja će rasti mnogo bržim tempom”, rekla je Corinne Blanchard, direktorica istraživanja litija i čiste tehnologije Deutsche Bank.

Do kraja 2025. Blanchard vidi “skromni deficit” od oko 40.000 do 60.000 tona ekvivalenta litij karbonata, ali predviđa širi deficit koji će iznositi 768.000 tona do kraja 2030.

Deficit 2030.?
Drugi analitičari ne vide deficit tako brzo, ali ipak predviđaju manjak do kraja desetljeća.

Dok bi više rudnika litija i projekata istraživanja rudarstva koji bi se pojavili na mreži moglo podržati rastuću potražnju, to bi samo produžilo pistu za još nekoliko godina, prema procjenama Rystad Energyja.

Prema tvrtki za istraživanje energije, stotine projekata litija trenutno su u fazi istraživanja, ali složenost geologije i dugotrajan proces izdavanja dozvola još uvijek predstavljaju izazove.

Trenutno postoji samo 101 rudnik litija u svijetu, prema podacima Refinitiva.

Potpredsjednica Rystad Energy Susan Zou procjenjuje da će se ukupna opskrba rudnika litijem povećati za 30% i 40% na godišnjoj razini 2023. i 2024. te da će rudari nastaviti razvijati i postojeće i nove projekte usred “globalnog poriva za elektrifikacijom transporta”.

Iako bi to moglo ukazivati na globalni višak litija sljedeće godine, nestašice bi mogle početi mučiti opskrbne lance 2028. godine.

“U sljedećih nekoliko godina, iako bi opskrba litijem mogla ostati odgovarajuća na svjetskoj razini, regionalna neravnoteža u opskrbi i dalje je neizbježna”, dodao je Zou, ističući da regionalni rudarski i prerađivački kapaciteti u SAD-u i Europi možda neće moći pratiti s potražnjom za EV baterijama.

Globalni lanac opskrbe baterijama mogao bi ponovno osjetiti manjak litija približavajući se kraju ovog desetljeća kada rast ponude možda neće držati korak s potražnjom”, rekla je.

U tom scenariju, Zou je rekao da bi cijene litija mogle skočiti na svoje povijesne najviše razine iz 2022. , što bi zauzvrat povećalo troškove proizvodnje baterija.

Cijene litijeva karbonata porasle su na rekordno visoku razinu od gotovo 600 000 juana po toni u studenom 2022., što je više od 12 puta više od cijena u siječnju 2021.

Wood Mackenzie na sličan način predviđa da će cjelokupno tržište litija zabilježiti višak ponude u nadolazećim godinama. Međutim, kontinuirani rast potražnje i vrlo mali broj projekata koji ulaze u proizvodnju početkom 2030-ih mogli bi značiti da će tržište vjerojatno doživjeti još jedan manjak opskrbe, rekao je direktor istraživanja energetske tranzicije i sirovina za baterije, Allan Pedersen.

“Glavni rizici [vjerojatno] će dolaziti od kašnjenja u puštanju u pogon novih projekata i kašnjenja u izdavanju dozvola za novu imovinu”, rekao je.

Rudnicima litija općenito je potrebno “10 godina ili više” od prvog otkrića do potpunog rada s litijem, rekao je glavni komercijalni direktor Piedmont Lithiuma, Austin Devaney, CNBC-u putem e-pošte.

“Vjerujemo da će na kraju biti dovoljno litija da se pokriju zahtjevi elektrifikacije. No, u bliskoj budućnosti, očekujemo da ćemo vidjeti utjecaj ograničenja opskrbe na cijene litija za mnogo godina, ako ne i dulje”, rekao je.

Izvor CNBS

HOP

HOP -portal na telegramu

https://t.me/hopportal