HOP

200 godina na Rosh Hashanah, deseci tisuća Židova iz Izraela hrle u ukrajinski grad Uman

Od zalaska sunca 2. listopada do sumraka 4. listopada, židovski svijet slavi Rosh Hashanah i tisuće hasidskih Židova hrle u Uman u Ukrajini na tradicionalno hodočašće do groba Nachmana iz Breslova, osnivača hasidske sekte Breslov.

Ali postoji mali problem. Uman je u ratu, kao i ostatak Ukrajine. I Izrael, koji je dom mnogim (ali ne svim) hasidskim Židovima, također je u ratu.

Hasidski Židovi nisu iznimka, ogranak ultraortodoksnog judaizma koji potječe iz revivalističkog pokreta iz 18. stoljeća. Hasidski judaizam razlikuje se od ortodoksnog judaizma po svom naglasku na emocionalnom duhovnom izražavanju i predanosti: zapravo, ime Hasidim znači “pobožni”.

Dok ortodoksni Židovi cijene rigorozno proučavanje teksta i kontemplaciju, hasidski Židovi traže bujniju i iskreniju vjeru. Hasidski Židovi smatraju se ultraortodoksnima jer su skloni doslovno čitati i tumačiti Toru i slijediti karizmatične vođe. Na vrhuncu svoje popularnosti u 19. stoljeću, procjenjuje se da su polovica Židova u istočnoj Europi bili hasidi: pokret je desetkovan holokaustom, ali danas postoje deseci hasidskih sekti (ili sudova) u Izraelu i metropolitanskom području New Yorka .

Najmanje 200 godina, na Rosh Hashanah, deseci tisuća Židova iz Izraela i drugdje hrle u mali ukrajinski grad Uman kako bi proslavili židovsku Novu godinu. Smješten oko 130 milja južno od glavnog grada Kijeva, Uman je grobno mjesto Nachmana iz Breslova, osnivača breslovske hasidske sekte. Praunuk Baal Shem Tova, utemeljitelja hasidskog judaizma, Nachman je bio židovski mistik koji je vjerovao da je Rosh Hashanah duhovno povoljno vrijeme. Mnogi posjetitelji Umana danas vjeruju da recitiranje određenog odabira iz Knjige psalama na njegovom grobu ima posebnu moć.

Tradicija hodočašća na Rosh Hashanah započela je nakon Nachmanove smrti 1810., ali desetljećima je to bio prilično niski događaj koji se često tajno slavio tijekom komunističke ere. Ali počevši od 1990-ih, počeo je eksponencijalno rasti i sada je pravi posao koji privlači desetke tisuća Židova (uglavnom muškaraca). Tijekom festivala hodočasnici se guraju kako bi došli što bliže Nachmanovoj grobnici, moleći se i jedući u velikim zajedničkim prostorima.

Ali postoji mali problem. Uman je u ratu, kao i ostatak Ukrajine. I Izrael, koji je dom mnogim (ali ne svim) hasidskim Židovima, također je u ratu. Izrael je u lipnju ove godine najavio uvođenje ETA-IL dozvole za građane Ukrajine koji žele ostati u zemlji do 90 dana. Kao odgovor na akcije Izraela, Ukrajina je obećala smanjiti svoja ograničenja za izraelske građane.

Očekivalo se da će nova pravila utjecati na tisuće izraelskih hodočasnika koji svake godine posjećuju Ukrajinu. Međutim, Tel Aviv je kasnije objavio da će odgoditi uvođenje ETA-IL za Ukrajince do 2025. U tom smislu ukrajinska strana još nije poduzela nikakve mjere kao odgovor. Stoga građani Izraela mogu ući u Ukrajinu bez daljnjih komplikacija.

Od 23. rujna u Umanu su pooštrene mjere sigurnosti u vezi s hasidskim hodočašćem. Grad će također uvesti poseban režim ulaska/izlaska i kretanja građana. I paradoksalno, rat će “stati”. Kao i prethodnih godina, tijekom Hasidskog hodočašća na snazi će biti poseban režim ulaska, izlaska i kretanja građana. Konkretno, vozilima će biti zabranjen ulazak na autocestu M-30 do Umana, do ulice Derevyanka, od autoceste M-30 do Umana, do Horikhove ulice; od sela Rodnykivka do grada Uman, u ulici Pavlova. Na pojedinim cestama bit će pooštreni režim nadzora prometa. Nadalje, u hodočasničkoj četvrti bit će zabranjena prodaja alkoholnih pića, vatrometa i pirotehničkih sredstava.

U gotovo tri godine rata u Ukrajini, hasidski Židovi nikada nisu odustali od hodočašća u Uman. Ukrajinsko ministarstvo vanjskih poslova pozvalo je 12. rujna židovske hodočasnike da izbjegavaju putovanje u grad za Roš Hašanu zbog rata s Rusijom. “Trenutno ruska vojna agresija velikih razmjera protiv Ukrajine predstavlja stvarnu prijetnju životima i sigurnosti ljudi”, navodi se u priopćenju ministarstva, dodajući da sukob “onemogućuje osiguranje sigurnosti stranih državljana na teritoriju Ukrajine”. Prošle je godine nazočnost iznosila oko 35 000 vjernika: izraelski i ukrajinski dužnosnici preklinjali su vjernike da se drže podalje od Umana, ali uzalud. Ove godine prognoze govore o dolasku oko 20 tisuća ljudi: web je pun specijaliziranih stranica koje savjetuju kako doći do Ukrajine, daju savjete, olakšavaju rezervacije…

Hasidski Židovi nisu iznimka, ogranak ultraortodoksnog judaizma koji potječe iz revivalističkog pokreta iz 18. stoljeća. Hasidski judaizam razlikuje se od ortodoksnog judaizma po svom naglasku na emocionalnom duhovnom izražavanju i predanosti: zapravo, ime Hasidim znači “pobožni”. Dok ortodoksni Židovi cijene rigorozno proučavanje teksta i kontemplaciju, hasidski Židovi traže bujniju i iskreniju vjeru. Hasidski Židovi smatraju se ultraortodoksnima jer su skloni doslovno čitati i tumačiti Toru i slijediti karizmatične vođe. Na vrhuncu svoje popularnosti u 19. stoljeću, procjenjuje se da su polovica Židova u istočnoj Europi bili hasidi: pokret je desetkovan holokaustom, ali danas postoje deseci hasidskih sekti (ili sudova) u Izraelu i metropolitanskom području New Yorka .

Najmanje 200 godina, na Rosh Hashanah, deseci tisuća Židova iz Izraela i drugdje hrle u mali ukrajinski grad Uman kako bi proslavili židovsku Novu godinu. Smješten oko 130 milja južno od glavnog grada Kijeva, Uman je grobno mjesto Nachmana iz Breslova, osnivača breslovske hasidske sekte. Praunuk Baal Shem Tova, utemeljitelja hasidskog judaizma, Nachman je bio židovski mistik koji je vjerovao da je Rosh Hashanah duhovno povoljno vrijeme. Mnogi posjetitelji Umana danas vjeruju da recitiranje određenog odabira iz Knjige psalama na njegovom grobu ima posebnu moć.

Tradicija hodočašća na Rosh Hashanah započela je nakon Nachmanove smrti 1810., ali desetljećima je to bio prilično niski događaj koji se često tajno slavio tijekom komunističke ere. Ali počevši od 1990-ih, počeo je eksponencijalno rasti i sada je pravi posao koji privlači desetke tisuća Židova (uglavnom muškaraca). Tijekom festivala hodočasnici se guraju kako bi došli što bliže Nachmanovoj grobnici, moleći se i jedući u velikim zajedničkim prostorima.

Ali postoji mali problem. Uman je u ratu, kao i ostatak Ukrajine. I Izrael, koji je dom mnogim (ali ne svim) hasidskim Židovima, također je u ratu. Izrael je u lipnju ove godine najavio uvođenje ETA-IL dozvole za građane Ukrajine koji žele ostati u zemlji do 90 dana. Kao odgovor na akcije Izraela, Ukrajina je obećala smanjiti svoja ograničenja za izraelske građane. Očekivalo se da će nova pravila utjecati na tisuće izraelskih hodočasnika koji svake godine posjećuju Ukrajinu. Međutim, Tel Aviv je kasnije objavio da će odgoditi uvođenje ETA-IL za Ukrajince do 2025. U tom smislu ukrajinska strana još nije poduzela nikakve mjere kao odgovor. Stoga građani Izraela mogu ući u Ukrajinu bez daljnjih komplikacija.

Od 23. rujna u Umanu su pooštrene mjere sigurnosti u vezi s hasidskim hodočašćem. Grad će također uvesti poseban režim ulaska/izlaska i kretanja građana. I paradoksalno, rat će “stati”. Kao i prethodnih godina, tijekom Hasidskog hodočašća na snazi će biti poseban režim ulaska, izlaska i kretanja građana. Konkretno, vozilima će biti zabranjen ulazak na autocestu M-30 do Umana, do ulice Derevyanka, od autoceste M-30 do Umana, do Horikhove ulice; od sela Rodnykivka do grada Uman, u ulici Pavlova. Na pojedinim cestama bit će pooštreni režim nadzora prometa. Nadalje, u hodočasničkoj četvrti bit će zabranjena prodaja alkoholnih pića, vatrometa i pirotehničkih sredstava.

U gotovo tri godine rata u Ukrajini, hasidski Židovi nikada nisu odustali od hodočašća u Uman. Ukrajinsko ministarstvo vanjskih poslova pozvalo je 12. rujna židovske hodočasnike da izbjegavaju putovanje u grad za Roš Hašanu zbog rata s Rusijom. “Trenutno ruska vojna agresija velikih razmjera protiv Ukrajine predstavlja stvarnu prijetnju životima i sigurnosti ljudi”, navodi se u priopćenju ministarstva, dodajući da sukob “onemogućuje osiguranje sigurnosti stranih državljana na teritoriju Ukrajine”. Prošle je godine nazočnost iznosila oko 35 000 vjernika: izraelski i ukrajinski dužnosnici preklinjali su vjernike da se drže podalje od Umana, ali uzalud. Ove godine prognoze govore o dolasku oko 20 tisuća ljudi: web je pun specijaliziranih stranica koje savjetuju kako doći do Ukrajine, daju savjete, olakšavaju rezervacije, pa čak i osiguranje.

Prošle je godine jeruzalemsko Ministarstvo poslova i baštine, pod vodstvom zastupnika Knesseta Meira Porusha, preuzelo odgovornost za misiju, koordinirajući s Izraelskim vijećem za nacionalnu sigurnost i izraelskim veleposlanicima u tim zemljama kako bi ojačali granično osoblje, omogućujući Izraelcima da dođu do groba rabina Nachmana prije praznika. Međutim, posljednjih dana objavljeno je da nijedno vladino ministarstvo nije spremno preuzeti odgovornost za upravljanje projektom za 2024. Osobito ove godine, u vrijeme kada je dramatično povećan broj vjernika koji putuju u Uman i prolaze kroz Moldaviju će tisuće građana prolaziti iz jedne ratne zone u drugu. Nadalje, događat će se to u vrlo delikatnim danima, ne samo zbog moguće agresije na Libanon od strane izraelske IDF-e, već i zbog približavanja nekih židovskih obljetnica poput Jom Kipura, ali prije svega prve godišnjice masakra nad 7. listopada.

HOP

HOP -portal na Telegramu

https://t.me/hopportal