HOP

OBITELJSKA KATEHEZA

Kao što je papa Franjo istaknuo u svojoj enciklici „Laudato Si’“ – kazao je nadbiskup Auza, stalni promatrač Svete Stolice pri UN – ne možemo se više prema živim bićima odnositi kao prema pukim predmetima koji su podložni proizvoljnom ljudskom gospodovanju… [jer] taj pogled „moć je pravo“ doveo je do neizmjerne nejednakosti, nepravde i čina nasilja usmjerenih protiv većine čovječanstva … (usp. LS 82).

OBITELJSKA KATEHEZA (prigodno; u novim izmjenjenim okolnostima)

KKC 1930
Poštivanje ljudske osobe uključuje poštivanje prava što proistjeće iz njezina dostojanstva po stvaranju.

Ta su prava starija od društva i društvu se nameću. Ona su temelj moralne zakonitosti svakog autoriteta: društvo koje ih izigrava ili odbija da ih u svom pozitivnom zakonodavstvu prizna, potkapa vlastitu moralnu zakonitost.

Ako nedostaje takvo poštivanje, vlast se može osloniti jedino na silu ili prisilu kako bi zadobila posluh svojih podanika. Zadaća je Crkve dozivati da pamet ljudima dobre volje ta prava i razlikovati ih od zloporabnih ili krivih zahtjeva.

1931Poštivanje ljudske osobe ne smije nipošto zanemariti ovo načelo: “Svatko mora svoga bližnjega, ne izuzimajući nikoga, smatrati kao “svoj drugi ja”, vodeći brigu o njegovu životu i sredstvima koja su potrebna za dostojan život”. Niti jedno zakonodavstvo nije kadro samo po sebi raspršiti strahove, predrasude, nagnuća na oholost i egoizam koji prijeće uspostavu doista bratskog društva.

Takva se ponašanja mogu prevladati samo s ljubavlju koja u svakom čovjeku gleda “bližnjega”, brata.

1932 Dužnost je biti bližnji drugima i djelatno im služiti postaje još hitnijom ako su ovi, pod bilo kojim vidom, posebno potrebni. “Zaista, kažem vam, što god učiniste jednomu od ove moje najmanje braće, meni učiniste” (Mt 25,40).

1933 Ova ista dužnost odnosi se i na one koji misle i djeluju drugačije nego mi. Kristov nauk ide do tuda  da zahtijeva opraštanje uvreda. On proširuje na sve neprijatelje zapovijed ljubavi, koja predstavlja novi zakon. Oslobođenje u duhu Evanđelja nespojivo je s mržnjom prema neprijatelju ukoliko je osoba, ali ne i s mržnjom prema zlu , koje on kao neprijatelj počinja.

M. BUŠIĆ

HOP