‘Propaganda’- Edwarda L. Bernaysa, sredstvo utjecaja na mase putem manipulacije njihovim organiziranim navikama i mišljenjima

0
1

Svjesna i inteligentna manipulacija organiziranim navikama i mišljenjima masa važan je element u demokratskom društvu.

Oni koji manipuliraju tim nevidljivim mehanizmom društva čine nevidljivu vlast koja je prava vlast u našoj zemlji.

Nama upravljaju, naši umovi se oblikuju, naši ukusi se formiraju, naše ideje predlažu, uglavnom ljudi za koje nikada nismo čuli. To je logičan rezultat načina na koji je naše demokratsko društvo organizirano. Velik broj ljudskih bića mora surađivati na ovaj način ako žele živjeti zajedno kao društvo koje dobro funkcionira.”

Edward Louis Bernays, “Propaganda” Knjiga “Propaganda” Edwarda L. Bernaysa, objavljena 1928., temeljno je djelo koje istražuje korištenje propagande kao alata za manipulaciju javnim mnijenjem.

 

Bernays tvrdi da je propaganda bitna komponenta moderne demokracije, neophodna za uvođenje reda u kaos javnog mnijenja. Bernays opisuje propagandu kao sredstvo utjecaja na mase putem manipulacije njihovim organiziranim navikama i mišljenjima.

On vjeruje da se propaganda može koristiti na pozitivne načine za promicanje društvenih, političkih i ekonomskih ciljeva.

Međutim, također prepoznaje opasnost od potencijalne zlouporabe, ističući važnost etičke i odgovorne uporabe ovih tehnika.

Jedan od najzanimljivijih aspekata knjige je analiza načina na koji se ljudske emocije i nesvjesne želje mogu iskoristiti za stvaranje konsenzusa.

Bernays koristi konkretne primjere iz svojih kampanja kako bi ilustrirao kako propaganda može oblikovati javne percepcije i ponašanja.

Riječ je o djelu koje nudi dubinsku i kritičku viziju moći masovne komunikacije. Bernays nas poziva da razmislimo o ulozi propagande u našem društvu i važnosti kritičke svijesti o porukama koje svakodnevno primamo.

Edward Louis Bernays (22. studenoga 1891. – 9. ožujka 1995.) bio je pionir u području odnosa s javnošću i propagande.

Rođen u Beču, Austrija, Bernays je bio unuk Sigmunda Freuda, poznatog psihoanalitičara. Taj je odnos duboko utjecao na njegov pristup komunikaciji i manipulaciji javnim mnijenjem. Bernays je sa svojom obitelji emigrirao u Sjedinjene Države i diplomirao na Sveučilištu Cornell 1912. Tijekom Prvog svjetskog rata radio je za Odbor za javno informiranje Sjedinjenih Država, gdje je počeo razvijati svoje ideje o propagandi kao oruđu za utjecaj na javno mnijenje.

Nakon rata, Bernays je primijenio te tehnike u poslovnom svijetu, postavši jedan od prvih konzultanata za odnose s javnošću.

Bernays je poznat po orkestriranju inovativnih i često kontroverznih reklamnih kampanja.

Među njegovim najpoznatijim kampanjama bila je ona za cigarete Lucky Strike, u kojoj je uvjeravao žene da puše u javnosti kao čin emancipacije.

Još jedna značajna kampanja bila je za United Fruit Company, koja je pomogla oblikovati američko javno mnijenje u korist američke intervencije u Gvatemali.

I.D.

HOP