BlackRock i MSC kupuju luke na Panamskom kanalu: čitanje operacije
Massima Marcianija
Konzorij na čelu s vodećom svjetskom investicijskom tvrtkom i koji podržava vodeću kontejnersku brodsku tvrtku dočepao se dvije ključne luke pristupne Panamskom kanalu, koje je do jučer kontrolirala kineska tvrtka. Financijski potez, usmjeren na logističku imovinu, koji stječe geopolitičku vrijednost.
Konzorcij predvođen BlackRock postigao je sporazum o stjecanju 80% grupe Hutchison Ports i 90% Panama Ports, koji upravlja lukama poziva Balboa i Cristobal.
Mediterana brodska tvrtka (MSC), pod kontrolom je talijanskog brodovlasnika Gianluigi Aponte
Ukupno, operacija će zahtijevati isplatu 22,8 milijardi dolara.
Izvori bliski pregovaračima pokazuju kako su Trumpova administracija i američki članovi Kongresa obaviješteni o sporazumu, ali ni Bijela kuća ni panamski predsjednički ured nisu komentirali.
Lin Jian, Glasnogovornik kineskog ministarstva vanjskih poslova: operacija je pod pritiskom Bijele kuće.
Peking podupire panski suverenitet nad Kanalom i posvećen je održavanju neutralnog statusa međunarodnog vodnog puta. Kanal je kontrolirala Panama, ali su luke na njegovim obalama završile u kineskim rukama.A ova situacija nije bila ugodna novoj američkoj administraciji.
“Sporazum između BlackRocka, MSC-a i drugih ulagača o stjecanju lučke infrastrukture Hutchison Ports – odgovara Massimo Marciani, predsjednik Vijeće za vođe Freighta (FLC) To predstavlja ključan korak ne samo u smislu logistike i geopolitike, nego i u smislu financija. Vrijednost transakcije je zapravo dio šireg trenda konsolidacije strateške infrastrukturne imovine u rukama velikih zapadnih investicijskih fondova, a učinci se odražavaju i na Europu i Italiju”.
Ali ako operacija ima financijsku vrijednost, što čini logistiku (ili luku, kao u ovom slučaju) privlačnim elementom?
BlackRock, preko svoje jedinice Global Infrastructure Partners (GIP), podiže svoj peti vodni fond s ciljem od 25 milijardi dolara, približavajući se 28 milijardi dolara iz infrastrukturnog fonda Brookfield Asset Management, trenutačno i najvećeg svjetskog.
Lučka i logistička imovina sve se smatraju sigurnim i profitabilnim ulaganjima kao globalna sredstva, kao bitne infrastrukture i njihove sposobnosti dugoročnog stvaranja stabilnih novčanih tokova.
Izbor za ulaganje u strateške luke i čvorišta kao što je Panama odgovara na logiku diversifikacije i zaštite od rizika od inflacije.
U tom smislu BlackRock i drugi ulagači osiguravaju kontrolu nad ključnom infrastrukturom koja stvara stalne prihode, ublažavajući fluktuacije na financijskim tržištima.
Ako BlackRock djeluje kao financijski ulagač, MSC igra industrijsku ulogu u transakciji. Tvrtka Gianluigi Aponte, već je svjetski vođa u kontejnerskom prijevozu, jača svoju prisutnost duž globalnih strateških ruta; stjecanje luka i terminala koji osiguravaju veću integraciju između flote i kopnene infrastrukture.
Taj potez slijedi strategiju koja je već viđena s stjecanjem Bolloré Africa Logistics, koja je MSC-u dala dominantnu poziciju u afričkim lukama. Sada, s ulaskom u luke Paname, MSC osigurava veću kontrolu nad trans-Pacifičkim i transatlantskim rutama, čime se smanjuje ovisnost o terminalima u vlasništvu konkurentnih operatera, posebice Kineza..
Epicentar ove operacije je američki, ali naravno, njegove posljedice imaju globalno značenje.
Kako će utjecati na Europu ?
S europskog stajališta, operacija bi mogla imati dvostruki učinak. S jedne strane, jačanjem zapadne kontrole nad temeljnim logističkim čvorom, smanjen je utjecaj Kine na globalni opskrbni lanac.
S druge strane, sve veća koncentracija lučke imovine u rukama nekoliko glavnih igrača, uključujući MSC-e i sredstva poput BlackRocka, mogla bi smanjiti tržišno natjecanje i utjecati na tarifnu dinamiku.
Za Italiju sudjelovanje MSC-a u ovoj operaciji dodatno jača ulogu skupine u nacionalnom lučkom sustavu. MSC je već prisutan sa značajnim ulaganjima u velike talijanske luke, uključujući Gioia Tauro, Đenovu i Trst. Proširenje u Panamskom kanalu moglo bi olakšati integraciju ruta između Amerike i Mediterana, s potencijalnim beneficijama za talijanski lučki prometMeđutim, morat će se pratiti posljedice za troškove logističkih usluga i ravnoteže konkurentnosti na europskom tržištu.
“Proširenje MSC-a u Panamskom kanalu moglo bi olakšati integraciju ruta između Amerike i Mediterana, s potencijalnim beneficijama za talijanski lučki promet. Međutim, morat će se pratiti posljedice za troškove logističkih usluga i konkurentnu ravnotežu na europskom tržištu”.
Suočeni smo s operacijom koja je mnogo više od financijske operacije:
To je znak da strateška infrastrukturna imovina postaje sve više središnja za globalno gospodarsko tržišno natjecanje. Za Europu ova transformacija može biti prilika za jačanje svoje uloge u tokovima međunarodne trgovine, ali i predstavljanje rizik ako se ne osigura odgovarajuća ravnoteža između moći velikih ulagača i zaštite gospodarskih interesa.
HOP -portal na Telegramu