KAKO POVEČATI SIGURNOST U ŠKOLAMA ?!

0
1

KAKO POVEČATI SIGURNOST U ŠKOLAMA

 

Tragedija koja se dogodila u Zagrebu u Osnovnoj školi Prečko duboko nas je sve potresla. Izgubljen je jedan mladi život, a nekoliko mladih imati će trajne fizičke ali i psihičke ožiljke. Nažalost i roditelji te djece imati će trajne psihičke ožiljke, a ni ostali roditelji školaraca neće biti zaobiđeni i također će imati određenih smetnji no ipak nešto blažeg intenziteta.

 

Roditeljima smrtno stradalog dječaka upućujem izraze duboke sućuti, a ozlijeđenima želim brzi oporavak i uspješan psihoterapijski tretman.

 

Na pisanje ovog članka o sigurnosnim mjerama ponukali su me komentari pojedinaca koji bi trebali sudjelovati u kreiranju boljih sigurnosnih mjera, a očito o sigurnosti ne znaju ništa. Stara dalmatinska poslovica kaže “Daj dite materi“ i treba ju poštivati. Tako i u ovom slučaju treba pitanje sigurnosti dati osobama koji su stručnjaci u području sigurnosti, ali i nekim drugim strukama koje su ne zaobilazne kad se radi o sigurnosnim problemima.

 

Kad počnemo govoriti o sigurnosti onda na samom početku moramo znati kako apsolutna sigurnost ne postoji. Ona može biti prisutna u manjoj ili većoj mjeri što ovisi o cijelom nizu faktora. Jasno je kako uvijek trebamo težiti stvaranju maksimalno mogućeg stupnja sigurnosti.

Što je to što čini sigurnost određenog mjesta?

Osnovni elementi o kojima moramo voditi računa su:

 

· Arhitektonsko rješenje,

 

· Tehnička sredstva

 

· Protokol sigurnosti

 

· Zaštitar

 

Zakazivanjem bilo kojeg od navedenih elemenata može doći do djelomičnog smanjenja ili pak potpunog pada mjera sigurnosti.

Arhitektonsko rješenje izuzetno je važno jer će se njime odrediti mogućnost kontrole određenog mjesta. Ono određuje mogućnost kretanja određenim prostorima. Drugim riječima zidovi i vrata fizičke su prepreke koje se u načelu ne mogu svladati.

U tehnička sredstva spadaju video-nadzor, metal-detektorska sredstva, Rengen i sustav komunikacije.

Kad je riječ o video- nadzoru – odmah moramo seći kao je on isključivo momentalni uvid u stanje sigurnosti i ne može zaustaviti povredu mjera sigurnosti. Snimke ovog sustava mogu se analizirati i na temelju istih poboljšavati mjere sigurnosti.

Metal-detektorska sredstva su metal-detektorska vrata i ručni metal-detektori. Metal-detektorska vrata omogućuju brži protok osoba nego štš to mogu pružiti ručni metal-detektori. U našem slučaju ta vrata bi trebala imati mogućnost podešavanja svojstava elektromagnetskog polja prema određenim zahtjevima. ¨Metal-detektorska vrata su prilično skupa Potpuno je jasno da se u školama ne mogu koristiti rengenski uređaji.

Sustav komunikacije mora biti u mogućnosti u što kraćem vremenu prenijeti informaciju na sva potrebna mjesta.

Protokol osiguranja je dokument na temelju kojeg se provodi osiguranje. On mora definirati sve potrebite sigurnosne mjere, tko, kako i kada ih provodi.

Zaštitar je osoba koja je školovanja za ovaj posao i treba svakako biti u sustavu sigurnosti. On je osoba koja će nadgledati stanje sigurnosti, i upravljati tehničkim sredstvima, a ujedno predstavlja i tjelesnu zaštitu. Jasno je da bi školovani policajac bio bolje rješenje no pitanje je imamo li mogućnost na taj način osigurati škole.

Već kroz ovih nekoliko pojednostavljenih redaka možemo shvatiti kako je pitanje sigurnosti vrlo složeno pitanje, a isto tako i vrlo skupo pitanje. U ovakvim slučajevima znamo seći „Koliko para, toliko muzike“. Na žalost i male mjere sigurnosti zahtijevaju prilična sredstva.

Jedan od najvažnijih postulata pri uspostavi mjera sigurnosti je da je bolje ne činiti ništa nego praviti „šuplje“ sustave sigurnosti. Upravo zato se problemi sigurnosti ne mogu rješavati na nivou škole već rješavanje treba prepustiti stručnjacima za to.

Kad se govori o rješavanju ovog problema na nivou Hrvatske, Ministarstvo znanosti i obrazovanja trebalo bi biti koordinator pri formiranju timova (sigurnosni stručnjak, arhitekt i informatičar) koji bi bili formirani na teritorijalnom principu (Županije) koji bi na obišli škole i na licu mjesta vidjeli što i kako treba učiniti da se stupanj sigurnosti podigne na najviši nivo. Ujedno bi tamo gdje su sustavi skuplji odredili eventualne etape uvođenja mjera sigurnosti. U Većim gradovima trebalo bi oformiti i više timova kako bi se što prije saniralo sigurnosno stanje u odgojno obrazovnim sustavu.

Iako sam s ovim vrlo šturim opisom pokušao dočarati što je sve potrebno učiniti kako bi se stvorili sigurnosni uvjeti mislim da je svima jasno koliko je to zahtjevno , a isto tako i skupo.

Nadam se da sam ovim tekstom barem malo pomogao da se nešto učini, a naša djeca i profesori osjećaju sigurno i da se ovakva tragedija više ne ponovi.

 

Zoran Čapalija

HOP